Här kommer fem saker du kanske eller kanske inte visste om Fiat Grande Panda. Finurliga designidéer och praktiska lösningar.
5 spännande detaljer med nya Fiat Grande Panda
Mest läst i kategorin
Fiats nya lilla halvkombi blandar modernitet med hyllningar till märkets historia. Tidigare i månaden avtäckte Fiat Grande Panda, en liten halvkombi med crossover-styling som bygger på Stellantis Smart Car-plattform. Du hittar med information om Grande Panda på Fiats hemsida.
Grande Panda ska bli en prisvärd elbil norpa åt sig kunderna som vill ta steget men inte lägga en förmögenhet på en bil.
Grande Panda kommer att byggas i Serbien och lanseras först med en batteridriven version innan slutet av 2024. En bensinhybrid följer våren 2025. Här är fem coola saker om bilen som kommer att leda Fiats satsning på prisvärd elektrifiering.
1. En ny plats för laddningskabeln
Fiat har gjort laddningen enklare för den batteridrivna varianten. Den har en utdragbar laddningskabel integrerad i bilens front. Inget mer letande i bakluckan efter kabeln den är liksom alltid med och på rätt plats.
2. Bambu, för det är en Panda
Ett förvaringsutrymme, kallat Bambox, direkt framför passageraren är täckt med ett textilmaterial gjort av bambufibrer, som sig bör för en Panda. Totalt finns det 13 liter förvaringsutrymme i och runt instrumentbrädan, vilket påminner om den ursprungliga Pandans öppna fickor, enligt Fiat.
3. Ett stort bagageutrymme
Det 361-liter bagageutrymmet är imponerande för en bil under 4 meter. Bagageutrymmet är faktiskt rymligare än Citroen e-C3:s 310 liter, trots att Grande Panda är bara 3990 mm lång, 25 mm kortare än sin Citroen-syskon.
Bagageutrymmet kan ökas genom att fälla ner baksätet med en 60-40 delning. Vad Grande Panda inte har kopierat från sin föregångare från 1980 är möjligheten att flytta baksätet fram och tillbaka med 100 mm, vilket ger ett val mellan mer bagageutrymme eller benutrymme för fyra passagerare.
4. Ban-formad instrumentpanel
Cockpiten har en oval form inspirerad av testbanan på taket av Fiats historiska Lingotto-fabrik i Turin. Inklusive en liten modell av den ursprungliga Pandan som åker runt banan. Den innesluter både det 10-tums instrumentklustret och den 10,25-tums infotainmentskärmen. Samma form återfinns runt mittkonsolen som rymmer växelväljaren och telefonens induktionsladdare. Luftkonditioneringskontrollerna är fysiska knappar, vilket är både coolt och praktiskt.
5. Pixlar
Fiat har omfamnat pixel-ljusmodet som pionjärerna Hyundai och Polestar har använt. Detta är troligen en första för en så prisvärd bil som Grande Panda, och de små kvadraterna passar bra med bilens kantiga form. De riktiga pixlarna på framljusen paras med “pixel”-former på den (falska) grillen på den batterielektriska versionen och på det nedre luftintaget.
Fiat firar 125: Grande Panda lanseras
Fiat, en av världens äldsta biltillverkare, firar sitt 125-årsjubileum i år. För att fira det lanserar de den nya modellen Grande Panda, en bil som ska
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.