Mörka moln tornar upp sig över Europas största biltillverkare, Volkswagen. Rapporter cirkulerar om att upp till 30 000 jobb i Tyskland kan vara i riskzonen på medellång sikt.
30 000 jobb kan ryka på Volkswagen


Mest läst i kategorin

VW:s företagsråd avfärdar dock bestämt dessa siffror som “nonsens”. Samtidigt bekräftar företaget att det finns ett behov av att minska kostnaderna på de tyska anläggningarna.
Det här skriver Automobilwoche.
Läs också: Volkswagen slopar kollektivavtalet
Förhandlingar i sikte
Den 25 september drar förhandlingarna mellan VW och facket IG Metall igång. IG Metall skickar en tydlig signal: om VW skär ner på personalen kommer de anställda att reagera kraftfullt.
Läs också: Volkswagen i kris: Facket och ledningen i öppen strid
VW kämpar med höga kostnader, särskilt inom kärnan i VW Personbilar. Anställningstryggheten har sagts upp och fabriksstängningar samt tvångsuppsägningar diskuteras.
Varumärkeschefen Thomas Schäfer siktar på att höja den operativa avkastningen på investeringen till 6,5 procent.
Forskning och utveckling?
Trycket är så stort att långtgående nedskärningar av anställda verkar vara på bordet. Enligt “Manager Magazin” kan antalet jobb i Tyskland minska med 30 000 på medellång sikt.
Särskilt inom forskning och utveckling kan det bli kännbart, med potentiella uppsägningar för 4 000 till 6 000 anställda.
VW har tidigare meddelat att de kommer att behöva göra stora investeringar i ny teknik, drivsystem, batterier och mjukvara under åren 2023 till 2024. Därefter förväntas investeringstakten minska.
Volkswagens aktieägare är oroliga
Investerare har länge klagat på de höga kostnaderna hos VW, eftersom de minskar det ekonomiska utrymmet för utdelningar. Vd Oliver Blume har lovat att minska kostnaderna för att tillfredsställa investerarna.

Framtiden oviss
Framtiden för VW och dess anställda hänger i luften.
Förhandlingarna med IG Metall kommer att bli avgörande för att avgöra hur företaget kommer att hantera de ekonomiska utmaningarna och vilka konsekvenser det kommer att få för arbetskraften.

Volkswagens chefer: “Ingen plan B”
Volkswagen skakas av kris. Hot om nedläggningar och uppsägningar skapar oro. Facket rasar och analytiker varnar för miljardförluster. Analytiker på

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.