Dagens PS

200 miljoner kronor för legendarisk Alfa på auktion

Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Spider på auktion. Väntas gå för 200 miljoner kronor. (Foto: Gooding & Company)
Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Spider på auktion. Väntas gå för 200 miljoner kronor. (Foto: Gooding & Company)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 06 aug. 2024Publicerad: 06 aug. 2024

Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Spider: En odiskutabel ikon, designad för att dominera tävlingsbanorna. Nu på auktion med ett värde på 20 miljoner dollar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Precis som i konstvärlden finns det några odiskutabla mästerverk inom klassiska bilar som bara blir mer berömda med tiden. Konstmarknaden svajar, superbilars popularitet går upp och ner, men Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Spider står emot allt. Den är kanske den största förkrigs-sportbilen någonsin. Du hittar bilen här.

Så här vackra bilar görs inte i dag. (Foto: Gooding & Company)
Så här vackra bilar görs inte i dag. (Foto: Gooding & Company)

Designad för att dominera

Alfa Romeo 8C 2900 byggdes för att vinna. Ett decennium av utveckling ledd av chefsingenjören Vittorio Jano resulterade i denna skönhet. Under hans ledning tog Alfa Romeo hem flera grand prix-segrar: 24-timmars Le Mans, Mille Miglia, Targa Florio, 24-timmars Spa och Watkins Glen Road Race.

Inte mycket till komfort som justerbara stolar och annat. Men det spelar ingen roll i denna skönhet. (Foto: Gooding & Company)
Inte mycket till komfort som justerbara stolar och annat. Men det spelar ingen roll i denna skönhet. (Foto: Gooding & Company)
ANNONS

Senaste nytt

En juvel på vägarna

Även ett naket chassi med Janos mästerverk till motor skulle vara en juvel. Men när karosseriet kommer från Carrozzeria Touring i Milano blir det ren perfektion. Touring patenterade Superleggera-metoden för karosseribyggande. Ett nätverk av tunna stålrör formar kroppen, täckt med skulpterade aluminiumplåtar. Lättare än traditionella träkonstruktioner, strömlinjeformade, perfekt proportionerade och felfritt detaljerade.

Motorhuvudet, gjutet i lätt aluminiumlegering, hade hemisfäriska förbränningskammare och två kamaxlar drivna av kugghjul. Med dubbla Roots-kompressorer utvecklade motorn mellan 180 hk och 225 hk, beroende på inställning. (Foto: Gooding & Company)
Motorhuvudet, gjutet i lätt aluminiumlegering, hade hemisfäriska förbränningskammare och två kamaxlar drivna av kugghjul. Med dubbla Roots-kompressorer utvecklade motorn mellan 180 hk och 225 hk, beroende på inställning. (Foto: Gooding & Company)
ANNONS

En exklusiv samling

Detta är en av endast fem äkta 8C 2900B Lungo (lång chassi) Touring Spiders som fortfarande existerar, och den har sin originalkaross (nr 2023). Totalt producerades färre än 50 exemplar av 8C 2900 mellan 1935 och 1939.

Så mjuk och rund. (Foto: Gooding & Company)
Så mjuk och rund. (Foto: Gooding & Company)

En fascinerande resa för Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Spider

Chassi nr 412027 exporterades till Egypten på 1940-talet, eller kanske tidigare, av major Raymond Flower, ägare av Cairo Motor Company. 1948 såldes den till Zürich-baserade piloten Hans Ernst, som behöll den till 1953. Den hamnade i USA 1955 och hade flera ägare, inklusive Vojta Mashek och Ben Moser, innan den köptes i slutet av 1970-talet av den kände samlaren Dr. Fred Simeone.

Återställning och triumf

Lukas Hüni, också från Zürich, blev nästa ägare 1994 och beställde en fullständig renovering av bilen. Resultatet? Enastående. Fordonet vann Concorso d’Eleganza Villa d’Este vid sin debut 1996. Efter försäljningen till Oscar Davis 1998 tog Alfa första plats i sin klass på Pebble Beach Concours d’Elegance år 2000. Efter Davis bortgång 2021 såldes bilen till en samlare i Florida.

Om du vill ha denna får du hosta upp närmare 200 miljoner kronor och vara alert på kommande auktion. (Foto: Gooding & Company)
Om du vill ha denna får du hosta upp närmare 200 miljoner kronor och vara alert på kommande auktion. (Foto: Gooding & Company)
ANNONS

En dramatisk stöld

Otroligt nog blev Alfan stulen, tillsammans med lastbilen och transportören som körde den, på väg till en renoveringsverkstad i Maine. Försäkringsbolaget AIG löste skadeståndskravet och blev laglig ägare av den stulna bilen. I december 2023 spårades bilen upp av FBI.

Alfan kommer nu att visas på Northern California’s Monterey Car Week, där den för första gången i sin historia kommer att auktioneras på Gooding & Company’s 20:e årliga Pebble Beach-försäljning den 16 och 17 augusti.

Exakt denna bil har ägts av en mängd kända samlare och varit stulen en gång. (Foto: Gooding & Company)
Exakt denna bil har ägts av en mängd kända samlare och varit stulen en gång. (Foto: Gooding & Company)

Den sällsynta förkrigs-bilen har ett uppskattat värde på hela 200 miljoner kronor.

En motor i världsklass

Motorn, en rak åtta, dök upp första gången 1931. Volymen ökade från 2,3 liter till 2,6 liter och nådde slutligen 2,9 liter. 8C 2900A tillverkades 1935-1936, följd av 2900B 1937-1939. Motorhuvudet, gjutet i lätt aluminiumlegering, hade hemisfäriska förbränningskammare och två kamaxlar drivna av kugghjul. Med dubbla Roots-kompressorer utvecklade motorn mellan 180 hk och 225 hk, beroende på inställning. En fyrväxlad transaxel placerades bak på chassit. Bilen hade helt oberoende fjädring och massiva hydrauliska bromsar med fenade aluminiumtrummor i varje hörn. 8C 2900 var en av de snabbaste bilarna på den tiden, med en fabrikstillverkad bil som höll ett genomsnitt på 132 mph över en 50-mils sträcka av Autostrada under Mille Miglia 1938.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS