Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Spider: En odiskutabel ikon, designad för att dominera tävlingsbanorna. Nu på auktion med ett värde på 20 miljoner dollar.
200 miljoner kronor för legendarisk Alfa på auktion
Mest läst i kategorin
Precis som i konstvärlden finns det några odiskutabla mästerverk inom klassiska bilar som bara blir mer berömda med tiden. Konstmarknaden svajar, superbilars popularitet går upp och ner, men Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Spider står emot allt. Den är kanske den största förkrigs-sportbilen någonsin. Du hittar bilen här.
Designad för att dominera
Alfa Romeo 8C 2900 byggdes för att vinna. Ett decennium av utveckling ledd av chefsingenjören Vittorio Jano resulterade i denna skönhet. Under hans ledning tog Alfa Romeo hem flera grand prix-segrar: 24-timmars Le Mans, Mille Miglia, Targa Florio, 24-timmars Spa och Watkins Glen Road Race.
Senaste nytt
En juvel på vägarna
Även ett naket chassi med Janos mästerverk till motor skulle vara en juvel. Men när karosseriet kommer från Carrozzeria Touring i Milano blir det ren perfektion. Touring patenterade Superleggera-metoden för karosseribyggande. Ett nätverk av tunna stålrör formar kroppen, täckt med skulpterade aluminiumplåtar. Lättare än traditionella träkonstruktioner, strömlinjeformade, perfekt proportionerade och felfritt detaljerade.
En exklusiv samling
Detta är en av endast fem äkta 8C 2900B Lungo (lång chassi) Touring Spiders som fortfarande existerar, och den har sin originalkaross (nr 2023). Totalt producerades färre än 50 exemplar av 8C 2900 mellan 1935 och 1939.
En fascinerande resa för Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Spider
Chassi nr 412027 exporterades till Egypten på 1940-talet, eller kanske tidigare, av major Raymond Flower, ägare av Cairo Motor Company. 1948 såldes den till Zürich-baserade piloten Hans Ernst, som behöll den till 1953. Den hamnade i USA 1955 och hade flera ägare, inklusive Vojta Mashek och Ben Moser, innan den köptes i slutet av 1970-talet av den kände samlaren Dr. Fred Simeone.
Återställning och triumf
Lukas Hüni, också från Zürich, blev nästa ägare 1994 och beställde en fullständig renovering av bilen. Resultatet? Enastående. Fordonet vann Concorso d’Eleganza Villa d’Este vid sin debut 1996. Efter försäljningen till Oscar Davis 1998 tog Alfa första plats i sin klass på Pebble Beach Concours d’Elegance år 2000. Efter Davis bortgång 2021 såldes bilen till en samlare i Florida.
En dramatisk stöld
Otroligt nog blev Alfan stulen, tillsammans med lastbilen och transportören som körde den, på väg till en renoveringsverkstad i Maine. Försäkringsbolaget AIG löste skadeståndskravet och blev laglig ägare av den stulna bilen. I december 2023 spårades bilen upp av FBI.
Alfan kommer nu att visas på Northern California’s Monterey Car Week, där den för första gången i sin historia kommer att auktioneras på Gooding & Company’s 20:e årliga Pebble Beach-försäljning den 16 och 17 augusti.
Den sällsynta förkrigs-bilen har ett uppskattat värde på hela 200 miljoner kronor.
En motor i världsklass
Motorn, en rak åtta, dök upp första gången 1931. Volymen ökade från 2,3 liter till 2,6 liter och nådde slutligen 2,9 liter. 8C 2900A tillverkades 1935-1936, följd av 2900B 1937-1939. Motorhuvudet, gjutet i lätt aluminiumlegering, hade hemisfäriska förbränningskammare och två kamaxlar drivna av kugghjul. Med dubbla Roots-kompressorer utvecklade motorn mellan 180 hk och 225 hk, beroende på inställning. En fyrväxlad transaxel placerades bak på chassit. Bilen hade helt oberoende fjädring och massiva hydrauliska bromsar med fenade aluminiumtrummor i varje hörn. 8C 2900 var en av de snabbaste bilarna på den tiden, med en fabrikstillverkad bil som höll ett genomsnitt på 132 mph över en 50-mils sträcka av Autostrada under Mille Miglia 1938.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.