Den tyska regeringens ambitiösa mål om 15 miljoner elbilar år 2030 ser ut att bli en rejäl uppförsbacke. Experter varnar för att målet är orealistiskt och att det krävs betydligt mer än bara elbilar för att nå klimatmålen.
15-miljonersmålet alltmer avlägset
Mest läst i kategorin
Tyskland har satt upp ett ambitiöst mål om 15 miljoner elbilar på vägarna år 2030. Men med tanke på den senaste tidens utveckling inom elbilsförsäljningen och de utmaningar som kvarstår, börjar experter ifrågasätta om målet överhuvudtaget är realistiskt.
Kanske 9 miljoner elbilar
Enligt en analys gjord av Automobilwoche kommer Tyskland i bästa fall att nå knappt nio miljoner elbilar vid decenniets slut. För att nå 15-miljonersmålet skulle det krävas en explosionsartad ökning av elbilsförsäljningen, något som bedöms vara osannolikt med tanke på rådande marknadstrender.
En av de största utmaningarna är att många bilar skrotas eller säljs utomlands varje år. Detta innebär att antalet elbilar på vägarna inte ökar i samma takt som nybilsförsäljningen. För att nå 15 miljoner elbilar år 2030 skulle det alltså krävas att betydligt fler än 15 miljoner elbilar säljs fram till dess.
En annan faktor som talar emot målet är den höga andelen förbränningsmotorer som fortfarande dominerar den tyska bilparken.
Även om alla nya bilar från och med idag skulle vara elbilar, skulle det ta många år innan de gamla bensin- och dieselbilarna fasas ut.
Läs också: Kris i Tyskland – biljättarna faller som dominobrickor. Dagens PS
Pris, laddinfrastruktur och batteriteknik – hinder på vägen
Utöver de rent matematiska utmaningarna finns det även andra hinder på vägen mot ett elektrifierat Tyskland. Priset på elbilar är fortfarande en betydande faktor för många konsumenter, även om prisskillnaden gentemot förbränningsmotorer minskar.
En annan viktig faktor är utbyggnaden av laddinfrastrukturen. Även om det görs framsteg på detta område, finns det fortfarande en oro bland många bilägare kring tillgången på laddstationer, särskilt utanför storstäderna. Vilket också är ett av problemen i Sverige.
Utvecklingen av batteritekniken är en annan avgörande faktor. Räckvidden och laddningstiden för elbilar behöver förbättras ytterligare för att övertyga fler konsumenter om att göra övergången till eldrift.
Läs också: Elbilens fader rasar: “Hybrider är ett svek”. Dagens PS
Det krävs mycket
Slutsatsen är att Tysklands elbilsmål för 2030 är i farozonen. För att nå målet krävs en kombination av ökad elbilsförsäljning, snabbare utfasning av förbränningsmotorer, utbyggd laddinfrastruktur, utvecklad batteriteknik och en helhetssyn på transportsektorn. Om inte dessa åtgärder genomförs riskerar Tyskland att missa sina klimatmål.
Skattechock för laddhybrider och E85-bilar 2025
Skattechock väntar för både laddhybrider och E85-bilar under 2025. Samtidigt kan husbilsägare se fram emot en skattesänkning. Besluten har tagits för att
Läs även:
Valde verkligen schlagerdrottningen bort familjen för karriären? News 55
Saabchefen vill se bättre krigsberedskap. Realtid
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.