Om sex år. Då ska elflygplanet från Heart Aerospace bli ett konkurrenskraftigt alternativ inom inrikesflyget.
Elplan siktar på inrikesflyget – vd:n om fördelarna
Mest läst i kategorin
Heart Aerospace elflygplan ska inte bara bli klimatvänligt utan billigare att köpa, flyga och underhålla – jämfört med de fossildrivna motsvarigheterna. Det är företagets grundare och vd, Anders Forslund, övertygad om.
“I dag är det kortdistansflyget som släpper ut mest koldioxid per kilometer eftersom det är så ineffektivt. Vi kan skapa en ny typ av transportmedel som gör att man till och med kan flyga oftare och från andra orter”, säger Anders Forslund, till Di.
Som företag går det även att spara mycket pengar på det nya flygplanet, förklarar Anders Forslund.
”Vår motor, när den är i serieproduktion, kostar 300 000 kronor. En jetmotor för ett motsvarande propellerplan kostar 10 miljoner kronor. Till det kommer att underhållet för en jetmotor nästan är ännu större för flygbolagen än inköpskostnaden.”
Testar batterier
Inom elektrifieringen av bilindustrin har batterierna varit den svåra nöten att knäcka. För närvarande för Heart Aerospace bland annat diskussioner gällande batterier med svenska Northvolt och Anders Forslund är positiv: ”Vi gör i dag tester med battericeller som finns på marknaden. Vårt mål är att planet ska kunna flyga 400 kilometer och vi når i princip detta redan nu”.
Anders Forslund siktar på 2026 för lansering, och uppskattar att projektet kommer att kosta 3 miljarder kronor innan det första flygplanet är levererat.
Läs mer: Biltrafiken minskar – fler städer satsar på cykelbanor
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.