Dagens PS

Bensinchock hotar – ska rädda Sveriges klimatmål

Trafikverket hävdar i ny plan att bensinpriset kan behöva höjas till 50 kronor litern, vilket till och med generaldirektören betecknar som "inte realistiskt". (Foto: TT)
Trafikverket hävdar i ny plan att bensinpriset kan behöva höjas till 50 kronor litern, vilket till och med generaldirektören betecknar som "inte realistiskt". (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 01 nov. 2020Publicerad: 01 nov. 2020

Trafikverket hävdar i ny plan att bensinpriset kan behöva höjas till 50 kronor litern, vilket till och med generaldirektören betecknar som “inte realistiskt”.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det här uppger Svenska Dagbladet och berättar att den statliga myndigheten även varnar för att pengarna i dag inte räcker för att täcka vägunderhåll.

Trafikverket vill dessutom, skriver tidningen, flytta bort bygget av nya höghastighetsbanor.

När det gäller miljömålen krävs drastiska åtgärder, enligt Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon. Utsläppen från fordonstrafiken ska sänkas med 70 procent till 2030, jämfört med 2010.

Då väntar chockhöjning av bränslepriserna

SvD berättar att Trafikverket räknat på om användningen av biodrivmedel under 2030 är kvar på samma nivå som i dag, och det skulle betyda att priset på bensin och el kan behöva höjas till 50 kronor litern.

Trafikverket vill öka användningen av biobränsle.

“Vi behöver öka biodrivmedlen väldigt kraftigt till 2030. Klarar vi inte det måste bränslepriserna höjas för att vi ska klara miljömålen”, enligt Lena Erixon.

Som tillägger:

“En höjning av bränslepriset får en rad negativa effekter, främst för landsbygden, och 50 kronor litern är förstås inte realistiskt”.

ANNONS

Läs även: Trafikplaneringen bidrar inte till klimatmålen »

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]