Dagens PS

Trend: De dricker mest alkoholfri öl

öl
Undrar du vilka det är som dricker mest alkoholfri öl? Här kommer svaret och det kan överraska. (Foto: Pixabay)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 07 juli 2023Publicerad: 07 juli 2023

Undrar du vilka det är som dricker mest alkoholfri öl? Här kommer svaret och det kan överraska.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ny forskning visar att de som köper mest alkoholfri öl är samma människor som också dricker mest ”vanlig” öl.

Det är i Finland som i Sverige. Alltfler köper alltmer alkoholfri öl.

Nu har Helsingfors och Tammerfors universitet i samarbete undersökt vilka det är som väljer alkoholfri öl, rapporterar HBL.

Resultatet överraskar, åtminstone delvis.

Undersökningen visar nämligen att de som köper mest alkoholfri öl i dagligvaruaffärer är samma kunder som de som även dricker mycket alkoholhaltid öl.

“Attitydförändring”

Anu Katainen, lektor i sociologi vid Helsingfors universitet, ser flera orsaker till att alkholfritt säljer bra idag och en av dem är förstås att produkterna utvecklats smakmässigt.

”Den viktigaste enskilda orsaken är ändå att det har skett en attitydförändring. Den finländska alkoholkulturen ser annorlunda ut nu än för tio år sedan”, säger Katainen till HBL.

Dessutom satsar folk mer på sin hälsa och har en tuffare tillvaro i arbetslivet idag.

”Alkohol, och i synnerhet en stor konsumtion av alkohol, passar helt enkelt inte in i vårt prestationssamhälle. Där kommer alkoholfria produkter, samt produkter med låg alkoholhalt in”, säger Katainen.

Känslan av en öl

Enligt Katainen vill många få den känsla en nyöppnad öl ger, men utan de negativa följderna.

Däremot överraskar det att det var ”vanliga” öldrickare som väljer alkoholfritt alltmer.

De finska forskarna tror att förklaringen är att öldrickare väljer alkoholfritt för att minska sin egen alkoholkonsumtion.

ANNONS

Välutbildade och välbärgade

”Det som å andra sidan inte överraskade oss, var att de som dricker mest alkoholfri öl är högt utbildade och välbärgade”, förklarar Anu Katainen.

Det är inte bara grupper som snabbt tar till sig nya produkter utan det är även så att de alkoholfria produkterna passar bra in i medelklassens livsstil idag, med det egna välmåendet i fokus.

”Samma människor som har aktivitetsarmband och granskar och optimerar den egna hälsan, köper också alkoholfritt öl,” sammanfattar hon.

Relaterade artiklar:

Hon ska bli kvitt ordet alkoholism till 2097

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]