En ny studie visar att små barns utveckling snabbt kan påverkas negativt om barnet får leka med din telefon eller surfplatta.
Små barns utveckling försämras av skärmtid
Mest läst i kategorin
En till fyra timmars skärmtid vid ett års ålder kopplas i en ny studie till högre risk för förseningar i utvecklingen av kommunikation, finmotorik, problemlösning samt sociala och personliga färdigheter i tvåårsåldern, det rapporterar CNN.
Fyller ett tomrum
I studien deltog 7 097 barn och Jason Nagata, docent i pediatrik vid University of California, menar att det här är en mycket viktig studie eftersom den har ett väldigt stort urval av barn som har följts i flera år.
“Studien fyller ett viktigt tomrum eftersom den identifierar specifika utvecklingsförseningar (i färdigheter) som kommunikation och problemlösning i samband med skärmtid,” säger Jason Nagata till CNN.
Han har inte varit inblandad i studien och noterar att det tidigare inte har gjorts många studier som med flera års uppföljningsdata har undersökt på den här frågan.
Mammornas rapporter
Barnen och deras mödrar ingick i japanska Tohoku Medical Megabank Project Birth och Three-Generation Cohort Study och rekryterades från 50 förlossningskliniker och sjukhus i prefekturerna Miyagi och Iwate mellan juli 2013 och mars 2017.
I studien mättes hur många timmar per dag barnen använde skärmar när de var ett år och hur de enligt mödrarnas rapporter presterade inom flera olika utvecklingsområden vid två och fyra års ålder.
De barn som haft upp till fyra timars skärmtid om dagen hade vid två års ålder tre gånger högre risk för försenad utveckling inom kommunikation och problemlösningsförmåga.
Fyra eller fler timmar om dagen
De småbarn som tillbringat fyra eller fler timmar med skärmar hade 4,78 gånger högre risk för underutvecklad kommunikationsförmåga vid två års ålder.
De var 1,74 gånger mer benägna att ha bristfälliga finmotoriska färdigheter och sannolikheten för underutvecklade sociala och personliga färdigheter var två gånger högre.
Vid fyra års ålder kvarstod endast risken för underutvecklad förmåga gällande kommunikation och problemlösning.
Ett globalt bekymmer
“Ett av de områden som är relativt understuderat i hela litteraturen om skärmtid är att titta på effekterna av skärmexponering på mycket små barn, särskilt när skärmar introduceras för spädbarn”, säger John Hutton till CNN.
Han är docent i allmän pediatrik och samhällspediatrik vid Cincinnati Children’s Hospital Medical Center och har inte varit inblandad i studien.
Han påpekar att det här definitivt är ett globalt bekymmer, och säger att han antar att studiens resultat bör gälla även för andra länder.
Tränar inte på att prata
John Hutton tror att de skador skärmtid har på barns kommunikationsförmåga kan ha att göra med att barnen inte får det som driver på språkutvecklingen.
“Barn lär sig att prata om de uppmuntras att prata, och väldigt ofta, om de bara tittar på en skärm, har de inte möjlighet att träna på att prata. De kanske hör många ord, men de övar inte på att säga många ord eller har mycket av den där interaktionen fram och tillbaka”, säger han till CNN.
Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och Life Science? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.
Läs mer: Mycket skärmtid för spädbarn kan skada hjärnan Dagens PS
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.