Det blir alltmer populärt med engelska som undervisningsspråk vid studier på svenska universitet. Så borde det kanske inte vara.
Sämre resultat med studier på engelska
Mest läst i kategorin
En ny studie kring just studier visar nämligen att teknikstudenters resultat blivit betydligt sämre, och att fler hoppat av utbildningen.
”English-medium instruction”, EMI, blir alltmer frekvent på svenska universitet och högskolor.
En utgångspunkt är att kvalitén på undervisningen inte ska bli lägre och att den som läser en kurs på engelska ska lära sig lika bra som om undervisningen skett på svenska.
Klart sämre
Så fungerar det dock inte fullt ut, enligt den nya studien som Chalmers och KHT gjort på teknikstudenter.
Den visar tvärtom att studenter som läste en kurs med engelska som undervisningsspråk presterade klart sämre – och att de elever hoppade av i högre utsträckning än de som läste exakt samma sak på svenska.
”Vår studie är ovanlig inom fältet eftersom principen för grupptilldelning byggde helt och hållet på slumpmässighet. Det innebar att den enda påverkande faktorn var undervisningsspråket, och vi blev överraskade av resultatet”, säger forskaren Hans Malmström vid Chalmers.
Senaste nytt
2 000 studenter
Drygt 2 000 studenter, som anmält sig till en introduktionskurs i programmering, delades slumpmässigt in i en engelskspråkig och en svenskspråkig version av kursen, som var helt digital.
Studenterna bestämde själva studietakten och hur väl de klarade kurser mättes i antal korrekt besvarade testfrågor samt i antalet avhopp.
73 procent bättre
Det visade sig då att de som läst på svenska i snitt svarade rätt på 73 procent fler testfrågor.
”Det är viktigt att komma ihåg att den enda skillnaden är just undervisningsspråket. Det faktum att studenterna i den svenskspråkiga kursen var signifikant bättre antyder att engelska som undervisningsspråk har negativ inverkan på lärandet, i alla fall under vissa omständigheter”, säger forskaren Olle Bälter vid KTH.
25 procent fler avhopp
Det var dessutom så att 25 procent fler studenter hoppade av den engelskspråkiga kursen.
”Den som hoppar av kursen kan inte rimligen ha lärt sig lika mycket som den som slutför kursen. Också i detta avseende ser vi alltså att engelska som undervisningsspråk kan leda till sämre lärande”, säger forskaren Viggo Kann vid KTH.
Läs även:
Rapport: Högskoleutbildning lönar sig allt mindre – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.