Dagens PS

Novo Nordisks läkemedel skrämmer livet ur livsmedelsbolag

Lars Fruergaard Jørgensen, vd för Novo Nordisk, säger att ett par vd:a från olika bolag har ringt honom och frågat om hur deras läkemedel för viktminskning fungerar
Lars Fruergaard Jørgensen, vd för Novo Nordisk, säger att ett par vd:a från olika bolag har ringt honom och frågat om hur deras läkemedel för viktminskning fungerar. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 08 feb. 2024Publicerad: 08 feb. 2024

Novo Nordisks kraftfulla aptitdämpande läkemedel får tillverkare av allt från snacks till knäimplantat att känna sig hotade.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Lars Fruergaard Jørgensen, vd för Novo Nordisk, säger att bolagets läkemedel för viktminskning har en enorm påverkan, det rapporterar Bloomberg.

Den nya klassen av läkemedel för viktminskning, så kallade GLP-1-antagonister, förskrivs både för behandling av fetma och diabetes.

Förutom Novo Nordisks Wegovy, för viktminskning och Ozempic, för diabetes, har även Eli Lilly läkemedlen Zepbound för viktminskning och Mounjaro för behandling av diabetes.

Bloomberg Intelligence uppskattar att marknaden för viktminskningsläkemedel kan nå 80 miljarder dollar, drygt 845 miljarder kronor, till 2030.

Påverkar andra verksamheter

Nu oroar sig en del bolag för hur kunder som är mindre hungriga och potentiellt friskare kommer påverka deras verksamheter.

Under en diskussion i New York berättade Lars Fruergaard Jørgensen att ett par vd:a från livsmedelsbolag har ringt honom och frågat om hur Ozempic och Wegovy fungerar och hur snabbt de kommer finnas på marknaden.

Enligt honom kan effekten av dessa läkemedel variera mellan olika branscher.

Wegovy har i kliniska prövningar visat effekt på viktrelaterade sjukdomar som njursjukdom och knäledsartrit.

ANNONS

I en nyligen genomförd Wall Street-undersökning visade att en liten förändring i konsumentbeteende kan ge stora ekonomiska konsekvenser.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Klarar inte efterfrågan

“Jag säger att du aldrig kan blunda för någon utveckling som sker,” säger Unilevers vd Hein Schumacher till Bloomberg.

Han tillägger att han själv inte har ringt Lars Fruergaard Jørgensen, som för övrigt inte ville nämna namnen på någon av de vd:ar som kontaktat honom.

I oktober sade Nestlé att de arbetar på produkter som har utformats för att komplettera den nya klassen av läkemedel för viktminskning och hjälpa till att begränsa förlusten av muskelmassa.

Hittills har Ozempics och Wegovys påverkan begränsats av Novo Nordisks svårigheter att möta efterfrågan, för att kunna öka produktionen har dock bolaget förvärvat tre fabriker från Catalent för 11 miljarder dollar, drygt 116 miljarder kronor.

Lars Fruergaard Jørgensen tror att Novo Nordisk kommer kunna göra sitt fetmaläkemedel tillgängligt för många och inte bara för de rika.

Läs mer: Läkemedel för viktminskning bryter medicinsk mark Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]