Dagens PS

GSK och Pfizer vill ha ett högre bud

GSK och Pfizer vill ha ett bättre bud på sin joint venture-verksamhet än de 50 miljarder pund som Unilever erbjudit
GSK och Pfizer vill ha ett bättre bud på sin joint venture-verksamhet än de 50 miljarder pund som Unilever erbjudit. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 17 jan. 2022Publicerad: 17 jan. 2022

GSK och Pfizer vill ha ett bättre bud på sin joint venture-verksamhet än de 50 miljarder pund från Unilever som de tackade nej till i lördags.

ANNONS
ANNONS

GlaxoSmithKline, GSK, och Pfizer har en joint venture-verksamhet inom konsumentsjukvård. Unilevers bud om 50 miljarder brittiska pund, motsvarande drygt 616 miljarder kronor, på verksamheten avvisades i lördags med motiveringen att det var undervärderat.

Stärkta av aktieägarnas motstånd mot Unilevers bud vill GSK och Pfizer ha ett bättre bud på minst 60 miljarder pund, nästan 740 miljarder kronor.

En 25-procentig premie på det uppskattade värdet av verksamheten motsvarar ett bud på över 60 miljarder pund, och det skulle, enligt en person nära Pfizer, få styrelsen att överväga budet, det skriver Financial Times.

Kan bli eget bolag

GSK äger 68 procent av joint venture-verksamheten och har planerat att avknoppa den, men har pressats att överväga en försäljning. Exempelvis tycker Richard Braxton vid Jupiter Capital Management, en av av GSK:s 30 största ägare, att bolaget ska avknoppa verksamheten då den kan ha en bra framtid som eget bolag.

“Tanken på att låta huliganerna på Unilever sköta det är skrattretande . . . Det finns inget pris till vilket jag skulle vilja sälja den till dem”, säger han, skriver Financial Times.

Fler kan vara intresserade

Financial Times skriver att, enligt folk som är insatta, kämpar de två sidorna med värderingen av konsumentverksamhetens värdering och de tycker olika om den värdering som redan har gjorts. GSK:s uppskattning om en 4–6-procentig tillväxt på medellång sikt är högre än många analytikers.

Unilevers bud kan påverka andra. Financial Times skriver att folk som är insatta menar att Procter & Gamble har övervägt att lägga till konsumentsjukvård i sin produktportfölj, men de har inte lagt något bud och skulle även kunna rikta in sig på Johnson & Johnsons tillgångar inom konsumentsjukvård, som bolaget beslutade att avknoppa i november.

ANNONS

Financial Times skriver att, enligt en person som är insatt i hur ägarna tänker, skulle ett konkurrenskraftigt bud på GSK:s och Pfizers verksamhet behöva baseras på en multipel till vinst före räntor, skatt, avskrivningar och amorteringar (ebitda) på 18–19 och potentiella synergier på 14–15 procent, samt en premie på minst 25 procent.

Läs mer: Antikropp mot covid-19 slår mot alla virusvarianter

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS