Läkemedelsföretaget Bristol-Meyers Squibb får kritik från granskningsnämnden, IGN, för en replik i en annonsfilm från företaget.
Granskningsnämnden kritiserar cancermedeltillverkare
Mest läst i kategorin
Granskningsnämnden inom medicinsk information, IGN, hittar inte stöd för uttalanden från läkemedelsföretaget Bristol-Myers Squibb. Läkemedlet Imnovid används vid multipelt myelom, en blodcancersjukdom, och har den aktiva substansen pomalidomid.
”Man pratar bland annat om att Imnovid är cirka 10 gånger mer potent än Revlimid”, är en replik i en annonsfilm från läkemedelsföretaget Bristol-Myers Squibb, skriver Life Science Sweden.
Något som Informationsgranskningsnämnden, IGN, nu kritiserar företaget för. Företaget marknadsför de båda märkena Imnovid och Revlimid i Sverige.
Bristol-Myers Squibb svarar
Bristol-Myers Squibb hänvisar i ett svar till IGN till en vetenskaplig artikel som refereras i annonsfilmen, som stöder det nu kritiserade påståendet.
För att kunna uppfylla de krav som läkemedelsbranschens etiska regelverk, artikel 2, krävs att påståenden om produkten kommer direkt från produktresumén eller kompletterar den samma genom att bekräfta uppgifter i den, är något som IGN trycker på. Nämnden menar att det inte finns något som uppfyller påståendet i annonsfilmen.
Annonsen är strider därför mot läkemedelsbranschens etiska regelverk. Överträdelsen bedöms inte vara allvarlig, utan av normalgrad. Läkemedelsföretaget tvingas betala en avgift på 110 000 kronor, för överträdelsen.
IGN bedömer att annonsen är i strid med läkemedelsbranschens etiska regelverk. Överträdelsen bedöms vara av normalgrad och läkemedelsföretaget beslutar om en avgift på 110 000 kronor.
Läs mer: Studie: Defekt gen kan orsaka allvarlig covid-19 hos unga