Förra veckan presenterade techjätten sin nya produktlinje – det kommer en ny iPhone, en ny klocka och nya AirPods. Marknaden hade fullt upp med att granska de efterfrågade AI-funktionerna, men Apple hade fler ess i rockärmen.
Apples hälsosatsning – medtech lyfter ny release
Mest läst i kategorin
Sedan 2023 har artificiell intelligens fullkomligt exploderat – både i våra liv och på världens marknader. De stora techjättarna har attraherat ett enormt intresse från investerare och gått som raketer raketer på börserna.
Nu väntar sig precis alla bolagen de ska leverera på förväntningarna.
För Apples del har det bland annat inneburit en satsning på AI i till de nya telefonerna, men trots det reagerade marknaderna svalt, rapporterar Bloomberg. Det hade snarare varit en katastrof för aktien om man inte visade en iPhone 16 som tar vara på utvecklingen inom generativ AI.
Sammanfattning av några av de nya funktionerna:
- Ny fysisk knapp på iPhone 16 för att ta bilder och filma
- Bättre kylning av iPhone 16 som minskar risken för överhettning
- Längre batteritid på iPhone 16
- AirPods 4 kommer att ha funktioner som tidigare bara fanns i den dyrare Pro-varianten
Källa: Bloomberg
Sval reaktion på marknaden
Även om Apple presenterar en rad efterfrågade uppgraderingar i sina nya produkter är det inte den typen av funktioner som lockar alla till att byta till den senaste varianten.
Bolagets nya AI-paket, Apple Intelligence, var redan känt sen tidigare och är redan tillgängligt genom en betaversion. Det är dessutom kompatibelt med iPhone 15 – vilket bidrar till marknadens svala reaktion på den senaste telefonen.
Överraskningar inom medtech
När de nya produkterna presenterades var det några oväntade funktioner som stack ut – funktioner som kan lyfta nysläppet från relativ besvikelse på andra fronter. Man levererar nämligen nyheter inom hälsoområdet som kan bidra till ökad försäljning i oväntade målgrupper.
Att telefoner och klockor kan användas för att bättre på hälsan är ingen nyhet. Men nya funktioner på området visar hur produkterna kan utvecklas till att göra allt mer nytta för användarens mående och livskvalitet.
Både den nya klockan och de nya hörlurarna visar tydligt hur det kan se ut när Apple fortsätter att innovera inom medtech.
Kan marknaden ha sett förbi Apples marknadspotential inom hälsa, i sitt hyperfokus på generativ AI?
AirPods ger sig i i Medtech
Den största nyheten, som bland annat fick danska bolag inom medtech att rasa på börsen, var att en ny funktion ska förvandla Apples AirPods till hörapparater. Tillräckligt vassa för att fungera som ett fullgott alternativ till de hjälpmedel som erbjuds av vården idag.
På samma tema har man presenterat en funktion i den kommande versionen av bolagets smarta klocka. Den ska kunna upptäcka om användaren lider av sömnapné.
Det här kanske inte är funktioner som den generiske Air Pods eller Apple Watch-användaren har gått och längtat efter. Men det är funktioner som öppnar nya och stora marknader för den amerikanska techjätten.
På den amerikanska marknaden kan en konventionell hörapparat kosta mellan 300 och 2000 dollar. Om AirPods är ett fungerande alternativ sänker det priset avsevärt – samtidigt som man får några av marknadens populäraste hörlurar på köpet.
Utöver detta så presenterar man en rad nya funktioner på hälsoområdet. Bland annat kommer dina AirPods att kunna mäta din puls och telefonen och klockan kommer att ha AI-drivna coachfunktioner. Lite som en digital PT i klockan.
Växande marknad kan lyfta techjätten
“Hörselhälsan är en viktig del av vårt allmänna välbefinnande som det inte pratas tillräckligt mycket om. Faktum är att Apple Hearing Study visar att 75 procent av alla som diagnostiseras med hörselnedsättning inte får någon behandling”, förklarar dr Sumbul Desai, Vice President of Health på Apple.
”Det är oerhört roligt att vi nu kan presentera banbrytande mjukvarufunktioner som sätter användarnas hörselhälsa i centrum och erbjuder nya sätt att undersöka och få hjälp med en hörselnedsättning.”
Den senaste produktlinjen från Apple visar tydligt att bolaget fortsätter att fördjupa sina satsningar på medtech, en växande marknad som kan hjälpa bolaget att ny nya kunder – inte minst med tanke på den snabbt åldrande världsbefolkningen.
Världsmarknaden för medtech är ofantligt stor, och värderas till drygt 500 miljarder dollar. Den fortsätter dessutom att växa årligen med över fyra procent.
Med andra ord är det inte konstigt att Apple vill använda sina populära produkter för att plocka dyrbara marknadsandelar genom att utveckla nya funktioner inom hälsa.
Läs även: Riktigt bantningspiller visar lovande resultat. Dagens PS
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.