Dagens PS

Trött på att bli avbruten? Här är lösningen 

Är du trött på att bli avbruten? Så här gör du din röst hörd enligt experten
Är du trött på att bli avbruten? Så här gör du din röst hörd enligt experten. (Foto: Unsplash)
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 18 maj 2024Publicerad: 18 maj 2024

Drömmer du om att någon gång få tala till punkt? Då är det här tipset till dig. 

ANNONS

Mest läst i kategorin

Majoriteten tycker att det är fruktansvärt frustrerande att bli avbruten mitt i en mening. 

Ändå händer det. Hela tiden. 

Lösningen 

Tre ord är det enda du behöver. Åtminstone om du frågar tal-experten John Bowe

Och orden?

“Kerstin, jag pratar”. 

Det är allt. 

Självklart får du improvisera lite – alla heter ju faktiskt inte Kerstin – men hur du än formulerar dig är det centrala i knepet att du säger personens namn när du artigt men bestämt stoppar denne från att avbryta dig. 

Att nämna någon vid namn fångar nämligen deras uppmärksamhet och signalerar att du vill bli hörd.

ANNONS

Den här frasen må vara användbar, men det finns också ytterligare knep att ta till för att undvika att människor avbryter dig redan innan du ska tala.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Tips för auktoritativt talande 

Förutom den redan nämnda magiska frasen finns det alltså fler sätt att säkerställa att du blir hörd. Här är tre tips:

1. Förbered dig väl

Förberedelse, det är nyckeln till det mesta, så även när du vill tala med auktoritet. 

“Innan du ska tala bör du skriva ner dina tankar och alltid se till att börja med det viktigaste”, säger Bowe till CNBC.  

Ett tydligt och direkt budskap fångar lyssnarnas uppmärksamhet snabbare än långa, osammanhängande resonemang.

Dåligt exempel: “Jag har fått en del feedback om, eh, eller några frågor om, ja, till exempel, överföring och andra rapporteringskategorier och sånt, som påverkas av de nya bokföringsreglerna.”

Bra exempel: “Jag är orolig över de nya bokföringsreglerna. Vi har en månad på oss att utveckla nya processer annars riskerar vi kostsamma konsekvenser.”

ANNONS

2. Fånga rummets uppmärksamhet

Tala tydligt och undvik utfyllnadsord som “eh”, “typ” och “liksom”. 

Undvik också uppåtgående röstintonation – alltså när din röst höjs i slutet av påståenden och får dem att låta som frågor. Detta kan nämligen signalera osäkerhet. 

Ju mer bestämd din röst låter, desto mer värdefull kommer den att uppfattas.

Om mötena i regel är kaotiska bör du ställa dig upp och bestämt säga: “Jag skulle vilja tala”. 

3. Ändra spelets regler

Om du fortfarande inte lyckas bli hörd, bör du prata med din chef efter mötet och föreslå förändringar. 

Kanske kan ni införa en turodrning? 

Sök också stöd från kollegor för att hjälpa varandra att få ordet. 

ANNONS

Nästa gång Kerstin avbryter kan en kollega hoppa in och säga “Kerstin, nu var det Matilda som talade. Jag vill höra vad hon har att säga”. 

Läs också:

Så får du folk att lyssna på vad du säger. Dagens PS

Arg? Kasta iväg din ilska. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

ANNONS
Försäkra din inkomst upp till 150.000 kr/mån

Hej chef! Försäkra din inkomst upp till 150 000 kr/mån Som chef möter du ofta utmaningar – skydda din framtid med Unionen Chefs inkomstförsäkring. Vill du ha ännu mer trygghet? Förstärk skyddet med vår tilläggsförsäkring – extra säkerhet för bara 100 kr extra i månaden!

Läs mer här!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]