Inte har vi väl tröttnat på toppchefer och deras visdomsord ännu? Jag tänkte väl det. Här berättar Targets vd om hur han håller verksamheten på topp.
Toppchefen: Därför är “varför” viktigare än “vad”
Mest läst i kategorin
Världen är full av företag. Lika full är den av företagsledare med diverse ledarskapsfilosofier. Enligt vissa handlar framgång om konsten att säga nej och enligt andra om att festa mindre.
Struntprat, menar Targets vd Brian Cornell, som menar att det mesta ju faktiskt handlar om företagets “varför”.
Varför, inte bara vad
Hur hanterar man drygt 2 000 butiker och 4 000 anställda? Det berättade Cornell när han nyligen besökte Fortune Global Forum.
Enligt honom har de ägnat kolossalt mycket tid åt att försäkra sig om att de förstår sitt “varför”.
Varför fattar de vissa beslut? Varför gör de vissa investeringar och varför är deras kultur så viktig?
“Att ha tålamodet och tiden att prata om varför, och inte bara vad, är avgörande”, sa Cornell under konferensen.
När företag förstår och förankrar sitt “varför” – alltså skälen bakom beslut och investeringar – blir deras agerande mer konsekvent och trovärdigt för både medarbetare och kunder.
Det är denna inre kompass som hjälper Target att inte bara växa utan också skapa verklig kundglädje.
Kulturen bär upp
För att förverkliga företagets “varför” blir kulturen en central del – det är den grundläggande faktorn som möjliggör tillväxt och framgång.
Targets kultur fungerar som ett lim som håller fast vid deras grundläggande värderingar och säkerställer att besluten ligger i linje med företagets långsiktiga mål.
Genom att vårda en stark och positiv företagskultur kan Target förverkliga sitt “varför” i praktiken, menar Cornell.
Samarbeten som håller
Med ett starkt “varför” kan Target säkerställa att alla beslut bidrar till en större vision, som att skapa kundglädje och bygga långsiktiga relationer med partners som PepsiCo.
Cornell och PepsiCo Foods North Americas vd, Steven Williams, träffades redan för 25 år sedan, och deras vänskap har blivit grunden för ett samarbete som går långt bortom affärer.
“Vi ser PepsiCo som en partner, inte en leverantör,” sa Cornell, och menade att deras fokus på gemensamma mål har blivit en “win-win” för båda parter.
Vänskap och transparens
Även Williams flikade in med några tips för framgångsrika affärsrelationer.
“Bygg relationer, var transparent och använd snabbhet som en konkurrensfördel”, sa han.
För honom är öppenhet och ärlighet grunden för att skapa förtroende – och således ett framgångsrikt företag.
Läs också:
Bufflig, snäll eller balans? Egenskaperna bakom framgångsrikt ledarskap. Dagens PS
Så blir du högpresterande – och lycklig. Dagens PS
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Hej chef! Försäkra din inkomst upp till 150 000 kr/mån Som chef möter du ofta utmaningar – skydda din framtid med Unionen Chefs inkomstförsäkring. Vill du ha ännu mer trygghet? Förstärk skyddet med vår tilläggsförsäkring – extra säkerhet för bara 100 kr extra i månaden!