Dagens PS

Så slipper du gräma dig över dina mejl

Många kontorsarbetare tvekar fortfarande till att använda AI.
Många kontorsarbetare tvekar fortfarande till att använda AI. (Foto: Unsplash)
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 15 apr. 2024Publicerad: 15 apr. 2024

Om du någonsin känt den isande känslan av ånger direkt efter ett skickat mejl är du inte ensam. Så här ska du tänka.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det tycks råda hög ångest i inkorgen bland dagens arbetare. 

En rapport från Babbel, en plattform för språkinlärning, visar att nästan nio av tio kontorsarbetare i USA,  88 procent, har ångrat åtminstone ett e-postmeddelande strax efter att de tryckt på skicka-knappen. 

Denna mejlångest har även fått yrkesmässiga konsekvenser för 28 procent av de tillfrågade, som tror att deras karriär direkt påverkats negativt av dessa misstag.

Unga värst drabbade

Det är särskilt unga yrkesverksamma i Generation Z som rapporterar att de ofta ångrar de e-postmeddelanden de skickar. 

Faktorer som bidrar till denna ånger är, enligt CNBC Make It, allt från stavfel till ett otydligt budskap.

ANNONS

Senaste nytt

Så minimerar du misstagen

Det absolut viktigaste verkar vara att ta sig tid att noggrant granska sina e-postmeddelanden innan man skickar dem. 

“Det är viktigt att tonen är passande och att innehållet är klart och koncist”, säger Esteban Touma, lingvistisk expert på Babbel, till CNBC

ANNONS

Han rekommenderar att man ser över eventuella oklarheter eller möjliga missförstånd som kan uppstå ur formuleringarna.

Stressa inte 

Christina Gialleli, personalchef vid mjukvaruföretaget Epignosis, tipsar om att använda den så kallade GROW-modellen när man svarar på mejl för att undvika misstag. 

Kortfattat innebär modellen att du ska fundera över vad du försöker uppnå med ditt mejl, om det ger mottagaren alternativ för att gå vidare, och specificerar vad som ska ske härnäst. 

“Se till att e-postmeddelandet tydligt inkluderar ämnet du försöker täcka, åtgärder och nästa steg”, säger Gialleli. 

Läs också: Få kontroll på ditt kortisol och minska din stress. Dagens PS

Undvik affekt-skrivande

Ett ytterligare råd från Touma är att undvika att svara på e-post när du är upprörd. 

“Skriv och spara som ett utkast först. När du återkommer till det senare med ett lugnt sinne, kan du göra nödvändiga förbättringar eller till och med omvärdera hela innehållet”, säger han.

ANNONS

Läs mer: Nu är det trendigt att sova på jobbet. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

ANNONS
Försäkra din inkomst upp till 150.000 kr/mån

Hej chef! Försäkra din inkomst upp till 150 000 kr/mån Som chef möter du ofta utmaningar – skydda din framtid med Unionen Chefs inkomstförsäkring. Vill du ha ännu mer trygghet? Förstärk skyddet med vår tilläggsförsäkring – extra säkerhet för bara 100 kr extra i månaden!

Läs mer här!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS