71 procent av alla amerikanska chefer känner sig som bluffar på jobbet. Enligt experten finns det dock hjälp att få.
Så slipper du “bluffa” på jobbet
Mest läst i kategorin
Att vara toppchef över ett framgångsrikt företag verkar alltså inte göra tillräckligt för självförtroendet.
Många högpresterande yrkesverksamma känner sig ändå som bluffar.
Men vad är det egentligen som orsakar detta, och hur kan man övervinna självtvivlet?
Inget nytt fenomen
Begreppet “imposter syndrome”, eller bluffsyndromet, myntades redan 1978 och beskriver känslan av att ens framgångar inte är förtjänta.
Statistik visar att nästan 50 procent av de människor som fått någon typ beröm inför andra på sin arbetsplats, upplevt denna känsla.
Trots att man har nått höga positioner, drabbas många av en gnagande känsla av att inte vara tillräckligt bra.
Enligt Ben Granger, chef för arbetsplatspsykologi på Qualtrics, kan fenomenet kopplas till den bredare Dunning-Kruger-effekten, där de minst kunniga överskattar sina förmågor medan experter underskattar sina.
Senaste nytt
Självtvivel på karriärens topp
Att klättra uppför karriärstegen och nå höga positioner kan, paradoxalt nog, öka självtvivlet.
Granger menar att detta beror på att man blir mer medveten om allt man inte vet.
“Bluffsyndromet uppstår när människor börjar lära sig mer och mer om ett ämne”, säger Granger till Fortune.
“När de lär sig mer börjar de se sitt arbete i olika sammanhang, och tänka: Wow, det finns så mycket jag inte vet om det här ämnet”.
Detta leder till att många högpresterande börjar ifrågasätta sina egna förmågor oavsett tidigare prestationer.
Känslan av att inte passa in
För kvinnor och underrepresenterade grupper kan bluffsyndromet vara ännu starkare.
Att till exempel vara en av få kvinnor i en mansdominerad miljö kan förstärka känslan av att inte passa in.
Granger påpekar att dessa miljöer ofta gör det svårare att känna sig trygg och självsäker.
Men trots att syndromet kan vara tungt att bära, finns det en ljusare sida.
”Det betyder att personen är tillräckligt djupt insatt i kunskapsområdet för att inse hur mycket de inte vet”, säger Granger.
Denna medvetenhet kan driva individer till att fortsätta utvecklas och skaffa sig mer kunskap.
Så slipper du bluffsyndromet
För att hantera bluffsyndromet bör du prata öppet om dina känslor med en chef, kollega, vän eller coach.
Katie Wyka, en prestationscoach på Clio, föreslår att man deltar i eller startar egna coaching-cirklar där kollegor kan dela sina erfarenheter och prata öppet med varandra om olika professionella sårbarheter.
”Genom att prata om självtvivel kan man få nya perspektiv och bryta den negativa tankecykeln”, säger hon.
Att ha stöttande personer omkring sig är enligt Wyka den bästa lösningen på “bluffproblemet” – inte minst om man strävar efter att vara en högpresterande yrkesperson.
“Att vara en högpresterande, innebär att du också måste ha ett starkt stöd”, avslutar hon.
Läs också:
Fyra miljonärer avslöjar: Så blir du rik. Dagens PS
Ny studie: Misslyckande leder inte till framgång. Dagens PS
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Hej chef! Försäkra din inkomst upp till 150 000 kr/mån Som chef möter du ofta utmaningar – skydda din framtid med Unionen Chefs inkomstförsäkring. Vill du ha ännu mer trygghet? Förstärk skyddet med vår tilläggsförsäkring – extra säkerhet för bara 100 kr extra i månaden!