Det är inte fel att skryta om sig själv. Men det gäller att göra det på rätt sätt. Annars slår det tillbaka på dig själv, hävdar en forskare.
Konsten att skryta på rätt sätt


Mest läst i kategorin
Utgångspunkten är den här; människor älskar att prata om sig själva. Sedan kvittar det om det är på dejter, på jobbet eller – inte minst – på sociala medier, där många av oss lägger en hel del ansträngning på att imponera på andra.
Problemet?
Det fungerar sällan.
I vart fall enligt Adam Grant, verksam vid Wharton School i amerikanska Pennsylvania.
”För det mesta är skryt om dina prestationer ineffektivt och till och med kontraproduktivt, framförallt eftersom människor inte anser dig vara en särskild trovärdig källa till att beskriva vad du är genial på”, påpekar Grant hos CNBC.
Slår tillbaka mot dig själv
I stället slår det tillbaka, menar han.
”Det är osäkra människor som hela tiden talar om allt de lyckas med. De skryter för att få uppmärksamhet”, är psykologens karga besked.
Tricket är att få andra att tala väl om dig, att få andra att skryta om dig och vad du gör.
”Vi vill ju att andra människor ska lovorda oss eftersom de är mer trovärdiga när de gör det”, säger Adam Grant.
Hur gör man då det?
Till exempel genom att hjälpa sin chef att utbilda och coacha nyanställda eller regelbundet komma med idéer under jobbmöten.
När du sedan vill ha en befordran kommer din chef automatiskt att rekommendera dig som en hjälpsam och kreativ lagspelare.
Ta hjälp av andra
Lisa Skeete Tatum, vd för Landit som är en plattform för karriärcoachning, kallar denna typ av människor ”sponsorer”, människor som kan tala om dina styrkor och förmågor när du inte är på plats.
“Jag skulle inte vara där jag är idag om det inte varit för människor som trodde på mig, såg något i mig och hjälpte mig se saker som jag inte ens visste var möjliga,” säger Tatum hos CNBC.
Fakta – inte lullull
Åter till Adam Grant. Om man ändå befinner sig i en situation som kräver skryt – en anställningsintervju eller liknande – gäller det att prata om vad man faktiskt gjort och inte allmänt lullull.
I stället för att säga att man är den mest vältränade i sin bekantskapskrets, är det bättre att tala om att man sprungit New York Marathon två gånger, exemplifierar han.
“Se till att du delar saker som är objektivt verifierbara, i stället för löst skryt om att du är ett geni eller den bäste talaren världen har sett och hört”, menar Grant.
Adam Grant beskriver sig själv som bästsäljande författare och organisationspsykolog, påpekar att han studerat mänskligt beteende i mer än 20 år och tagit sig igenom ”massor av forskning inom egenreklam”.
Det är inget skryt. Och är det det så är det i så fall rätt typ av skryt.
Så slipper du bli stämplad som underpresterare på jobbet. Dagens PS
Så får du bukt med avundsjukan på jobbet. Dagens PS
Fem tecken på att du är omtyckt på jobbet. Realtid

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.