Är det dags att kasta in jobbhandduken till förmån för nya möjligheter? Här är några tips som kan göra underverk för ditt rykte – och öppna dörrar för framtida jobb-möjligheter.
Så säger du upp dig – utan att bränna några broar
Mest läst i kategorin
Enligt en undersökning från bakgrundskontrollplattformen Checkr kan 2025 bli året då en våg av uppsägningar sveper över arbetsmarknaden.
Inte minst är det den yngre generationen som väntas lämna sina jobb i drivor.
Vad passar väl då inte bättre än ett gäng tips på hur du lämnar jobbet med stil.
Säg tack, även om det tar emot
Har du blivit förbisedd för en befordran eller känt dig undervärderad? Kanske är du missnöjd med både lön och arbetsvillkor.
Även om anledningen till din uppsägning är negativ, bör du ändå tacka för möjligheten – hur mycket det än tar emot. Det menar karriärcoachen Keita Williams.
Enligt Williams bör du alltid inleda hejdå-samtalet med frasen: “Tack för den här möjligheten”.
Även om du är frustrerad eller besviken på arbetsplatsen är det viktigt att visa tacksamhet för allt (om något) du lärt dig, säger hon till CNBC.
Ett exempel kan vara:
“Tack för den här möjligheten. Jag har utvecklat (färdigheter du lärt dig) och växt genom (erfarenheter du tar med dig), och jag ser fram emot att behålla en god relation i framtiden”.
Senaste nytt
Skyll inte på ditt jobb – fokusera på dina mål
Visst är det lätt att lägga skulden på både arbetsgivare eller kollegor. Och ibland är det kanske helt rimligt.
Men enligt Matt Abrahams, kommunikationsexpert vid Stanford University, är det bättre att du kopplar ditt beslut till dina långsiktiga mål.
“Det är svårt för någon att säga emot om du berättar att du vill följa dina drömmar”, säger han.
Om du lämnar utan ett nytt jobb på G, kan du exempelvis nämna att du vill fokusera på familjen eller på personlig utveckling.
Missa inte: Varningssignalen: Då vill chefen att du säger upp dig. Dagens PS
Tänk på ditt rykte – du är ditt varumärke
Hur du lämnar ditt jobb säger mycket om dig, och enligt Williams kan ett dåligt avslut skada framtida möjligheter. Du bör se uppsägningen som en chans att stärka ditt personliga varumärke, konstaterar hon.
“Tänk på hur du vill bli ihågkommen”, säger hon.
Ett professionellt och respektfullt avslut gör att chefer och kollegor kommer att minnas dig positivt – vilket kan leda till rekommendationer eller nya möjligheter längre fram.
En lugn uppsägning öppnar dörrar
Om du av olika anledningar vantrivts på jobbet kan det absolut vara lockande att riva sönder att-göra-listan framför ögonen på chefen för att sedan storma ut från kontoret. Men här är experterna, kanske föga förvånande, eniga: det är bättre att lämna jobbet med värdighet.
Genom att visa tacksamhet, fokusera på framtida mål och hantera uppsägningen professionellt kan du säkerställa att din sista dag inte blir ett bittert minne – utan en positiv start på nästa steg i din karriär.
Läs också: Högpresterande? Du kan ändå bli sparkad. Dagens PS
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.