Dagens PS

Så kan kockarnas knep lyfta ditt ledarskap

Kockar ledarskap
En perfekt rätt kräver minutiös uppmärksamhet på detaljer (Foto: Janerik Henriksson/TT)
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 12 nov. 2024Publicerad: 12 nov. 2024

Vad kan en ledare i näringslivet lära sig av en mästerkock? Massor, visar det sig. 

ANNONS

Mest läst i kategorin

Visst, som toppchef på ett företag befinner man sig väl sällan i ett hektiskt restaurangkök. Men precis som i köket handlar bra ledarskap om ordning, kreativitet och detaljer.

Enligt matskribenten tillika entreprenören Francine Maroukian kommer några av de mest effektiva ledarskapsknepen direkt från kökets värld. 

Har har Fast Company listat tre av dem. 

1. Experimentlust 

Kockar gillar att experimentera. Jakten på nya smaker, tekniker och råvaror är mer eller mindre oändlig. Suktar du som ledare efter framgång bör även du damma av upptäckarglädjen.

En framgångsrik ledare har nämligen ett omättligt sug efter nya trender, en stor nyfikenhet och en vilja att prova nya arbetssätt, säger Maroukian.

När ledare vågar utforska nya vägar och tänka lite utanför boxen – ungefär som en kock testar en ny krydda – kan det skapa oväntade framgångar för hela företaget.

Denna nyfikenhet är bland annat en del av Apples framgångsformel.

”När någon börjar fråga som ett barn skulle göra, tvingar det andra att tänka igenom sina svar på djupet”, sa Apples vd nyligen, enligt Realtid.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

2. ”Clean as you go”

En välkänd grundregel för kockar är att alltid hålla rent och snyggt i köket – att “clean as you go”. Det handlar förvisso inte bara om att slippa ett diskberg i slutet av kvällen. Det handlar lika mycket om att skapa lugn och kontroll – vilket gör att kocken kan fokusera fullt ut på nästa rätt.  

För ledare handlar det om att hålla kommunikationskanalerna rena och uppdaterade, säger Maroukian.

Genom att snabbt svara på mejl och frågor håller man kommunikationen “ren”, vilket skapar trygghet och ordning för teamet. 

Om frågor istället förblir obesvarade kan medarbetare börja tvivla och försöka gissa vad ledningen egentligen vill. Den osäkerheten kan påverka hela arbetsklimatet negativt. 

Tänk på det som att “stänga köket för dagen” – varje gång du tar dig tid att följa upp och rensa kommunikationen får dina medarbetare bättre förutsättningar att jobba vidare. 

3. Små detaljer 

”Det är de små sakerna som gör skillnad” är en gammal kockregel som håller än. 

En perfekt rätt kräver minutiös uppmärksamhet på detaljer. Det handlar om att hacka på rätt sätt och att tillaga i exakt rätt temperatur. 

ANNONS

I företagsvärlden handlar det om att ge teamet en tydlig känsla för varför deras insatser spelar roll, oavsett hur små eller rutinmässiga de är.

Precis som att en kock låter personalen smaka på slutresultatet för att förstå helheten, kan ledare inspirera sina team att känna stolthet över sitt arbete och få dem att förstå att alla insatser räknas – även de små.

Läs också: 

Bufflig, snäll eller balans? Egenskaperna bakom framgångsrikt ledarskap. Dagens PS

10 tips för chefer: Så kan du stärka ditt ledarskap. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

ANNONS
Försäkra din inkomst upp till 150.000 kr/mån

Hej chef! Försäkra din inkomst upp till 150 000 kr/mån Som chef möter du ofta utmaningar – skydda din framtid med Unionen Chefs inkomstförsäkring. Vill du ha ännu mer trygghet? Förstärk skyddet med vår tilläggsförsäkring – extra säkerhet för bara 100 kr extra i månaden!

Läs mer här!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS