Det är lätt att bli lite bekväm. Man slutar lära och utvecklas – helt enkelt för att man kan. Men i en föränderlig arbetsmarknad är det viktigare än någonsin att hålla sina färdigheter relevanta.
Så håller du dig relevant under 2024
Mest läst i kategorin
För visst vill du väl fortsätta vara anställningsbar både under 2024 och framöver?
Jag tänkte väl det.
Här har Forbes listat fem färdigheter som kommer att göra dig fortsatt attraktiv på arbetsmarknaden.
1. Strategiskt tänkande
Visst har AI gjort en hel del framsteg. Något den däremot fortfarande saknar är förmågan att tänka strategiskt.
Strategiskt tänkande handlar om att analysera komplexa situationer och utveckla lösningar – något som kräver en mänsklig touch.
Vill du fortsätta vara relevant bör du alltså se till att öva upp denna förmåga.
För att bli bättre på detta kan du öva på att analysera problem från flera vinklar och bryta ner stora uppgifter i hanterbara delar.
Senaste nytt
2. Avsiktlig kommunikation
Att kunna uttrycka sina idéer tydligt är alltid viktigt, men avsiktlig kommunikation tar detta ett steg längre.
Det handlar om att kommunicera med ett tydligt syfte och att skapa kommunikation som tar hänsyn till mottagarens behov och kontext.
Hur övar du på detta? Engagera dig i meningsfulla samtal och ställ insiktsfulla frågor. På så sätt kan du bli en bättre ledare och samarbetspartner.
3. Datafärdigheter
Förmågan att omvandla rådata till användbara insikter kanske inte är något för alla – men det gör också just denna färdighet lite extra attraktiv.
Datafärdigheter är eftertraktade i praktiskt taget alla branscher – från marknadsföring till detaljhandeln.
Om du är bra på att arbeta med siffror och mönster bör du definitivt överväga att utveckla dina datafärdigheter.
4. Ledarskap
Ledarskapsfärdigheter är högst relevanta under 2024.
Goda ledare kan motivera sina team, anpassa sig snabbt till förändringar och fatta strategiska beslut under press.
När arbetsmarknaden kommer igång ordentligt igen kommer dessa färdigheter vara väldigt efterfrågade.
5. Humor
Är du en riktigt tråkmåns?
Illa.
Att ha ett sinne för humor är nämligen en underskattad men ack så värdefull färdighet.
Medarbetare som är omtyckta och kan få sina kollegor att skratta är ofta mer uppskattade och ses som tillgångar för företaget.
Och nej, du behöver inte vara kontorets clown. Men förmågan att åtminstone kunna lätta upp stämningen en aning kan göra stor skillnad.
Läs också:
Så slutar du hata ditt jobb. Dagens PS
Nio trender inom jobb och rekrytering 2024. Dagens PS
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Hej chef! Försäkra din inkomst upp till 150 000 kr/mån Som chef möter du ofta utmaningar – skydda din framtid med Unionen Chefs inkomstförsäkring. Vill du ha ännu mer trygghet? Förstärk skyddet med vår tilläggsförsäkring – extra säkerhet för bara 100 kr extra i månaden!