Att känna avundsjuka gentemot andra människor följer med oss i alla åldrar. På jobbet kan det dock ställa till problem med kollegorna. Här följer några konkreta tips hur du blir av med avundsjukan på arbetsplatsen.
Så får du bukt med avundsjukan på jobbet


Mest läst i kategorin
Vi känner avundsjuka när det går bättre för någon annan. Det börjar redan när vi som barn ser på våra kompisar eller syskon – hur de lyckas med vissa saker bättre än vi själva gör.
Träna bort avundsjukan
Det går dock att träna bort avundsjukan – vilket kan vara nyttigt när det gäller dina kollegor i arbetslivet, enligt tidningen Chef.
Ett sätt är att träna på att fira andras framgång genom att till exempel ge din kollega en positiv kommentar eller mejl när det går bra för personen.
Tydliga riktlinjer
Ju tydligare riktlinjer det finns på arbetsplatserna, desto mindre utrymme finns det för avundsjuka bland kollegorna.
Tips är att skriva ner känslorna som dyker upp och fundera på varför de kommer. Sätt tydliga planer, tillsammans med sin chef och prata om din utveckling – vilket sannolikt kommer leda till mindre avund.
“Avund handlar i grund och botten om att vi känner oss otillräckliga när vi jämför oss med andra. Vill man ta sig ur sådana tankebanor, så måste man förr eller senare börja reflektera över sin situation säger Per-Nicklas Olofsson, organisationspsykolog på Avonova, till DN.
Det gäller att se sig själv i spegeln och att inte hela tiden jämföra sig med andra människor.
Förverkliga sig själv
Olika personer har olika förutsättningar och är bra på olika saker. Hur kan man förverkliga sig själv istället för att känna avund kring andras framgångar menar psykologen Marta Cullberg Weston.
“Det är viktigt att inte jämföra sig själv med andra utan att utgå från sig själv, säger hon till Aktuell Hållbarhet.
På jobbet finns det en rad saker som orsakar avundsjuka som till exempel lön, arbetsuppgifter och befordran, enligt SvD.
En tidigare SvD-undersökning visar att det är just lönen vi är mest avundsjuk på.
Det är vanligast bland personer mellan 23 och 35 år, där runt en tredjedel kände sig avundsjuka på sina kollegors löner.
Håll låg profil
Att håll låg profil på jobbet kan därför vara en god idé, särkilt om du vet att du tjänar betydligt mer än dina kollegor, enligt Marta Cullberg Weston.
“Även privata saker kan väcka avund som att en kollega har gott om pengar, många fritidsintressen eller stor vänkrets. Berättar du om allt kul du gjort på sociala medier riskerar du faktiskt att utsätta dig för avund. Likaså om du skryter om att du fått ett bättre jobb”, säger hon enligt Akavia Aspekt.
Läs även:
Attityden som kan sabotera din karriär. Dagens PS
Veckans citat: Sjukan som ingen kan fly från. Dagens PS

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.