Peka med hela handen och fördela uppgifter i all ära. Men enligt ledarskapsexperten Michael Timms finns det ett mycket enklare och effektivare sätt att få dina medarbetare att prestera bättre – utan att skapa dålig stämning.
Så får du andra att göra som du vill
Mest läst i kategorin
Michael Timms, författare och grundare av konsultföretaget Avail Leadership, menar att du, innan du kritiserar någon annans prestation, bör se till att du själv har tagit ansvar för dina egna misstag.
Denna strategi, som han kallar för “modellering av ansvarstagande”, innebär att en ledare kan få andra att göra som den själv vill genom att vara öppen med sina egna brister.
Stor skillnad
I ett TED Talk berättar Timms hur denna metod förändrade kulturen på ett byggföretag han arbetade med.
Tidigare möten hade ofta urartat i anklagelser och bortförklaringar. Men när företagets ledare inledde nästa möte med att erkänna sina egna misstag, ändrades stämningen direkt.
Det inspirerade de andra att också ta ansvar för sina egna handlingar, vilket ledde till en mer konstruktiv dialog.
Tre vanor för bättre resultat
Timms menar att det finns tre enkla vanor som alla kan dra nytta av – oavsett om du är chef, förälder eller kollega:
- Skyll inte på andra: Att skylla på andra är en säker väg mot en toxisk arbetsmiljö. Istället för att leta syndabockar, fokusera på lösningar.
- Se dig själv i spegeln: Innan du pekar finger, fundera på hur ditt eget beteende kan ha bidragit till problemet.
- Skapa lösningar tillsammans: När alla tar ansvar blir det lättare att arbeta tillsammans för att hitta långsiktiga lösningar.
När ledare visar att de själva är villiga att ta ansvar, följer resten av teamet efter – vilket skapar en kultur av ömsesidigt förtroende och respekt.
Ansvarstagande smittar av sig
Genom att rannsaka dig själv först kan du som ledare inte bara förbättra dina medarbetares prestationer, utan också bygga starkare relationer.
När ansvarstagande blir en del av kulturen minskar dessutom risken för att problem göms undan eller att pekpinnar haglar. Istället skapas en miljö där alla är engagerade i att lösa problem och utvecklas tillsammans.
Läs också:
Så vinner du varje argument. Dagens PS
Tio tabbar som kan kosta dig drömjobbet. Dagens PS
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Hej chef! Försäkra din inkomst upp till 150 000 kr/mån Som chef möter du ofta utmaningar – skydda din framtid med Unionen Chefs inkomstförsäkring. Vill du ha ännu mer trygghet? Förstärk skyddet med vår tilläggsförsäkring – extra säkerhet för bara 100 kr extra i månaden!