Dagens PS

När sött mötte woke – framgångssagan Ben & Jerrys

Skylt vid Ben & Jerrys-fabrik.
Har glassgiganten Ben & Jerrys gynnats av grundarnas politiska kamp? De själva tror att det varit en avgörande del av framgången. (Foto: Gigliardi / Canva)
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist
Uppdaterad: 28 juni 2024Publicerad: 28 juni 2024

Har glassjätten Ben & Jerrys blivit framgångsrika trots sitt politiska engagemang eller på grund av det? Ta del av framgångssagan bakom det globala glassföretaget, och övertygelsen som varit avgörande, enligt grundarna.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Ben Cohen och Jerry Greenfield är inte bara kända för glassar som Chunky Monkey eller Phish Food, men också för sitt progressiva politiska engagemang.

En gång i tiden sågs deras unika fusion mellan företagande och aktivism som ett framgångskoncept i affärsvärlden.

Men nya trender har flyttat deras fokus, och allt fler företag och investerare menar att kärnverksamheten måste stå över politiken.

Det som skrämt andra är nyckeln till framgång

Trots skiftet har grundarna av Ben & Jerrys, nu 73 år gamla, stått fast vid sin övertygelse – kombinationen mellan företagande och aktivism är bra för affärerna.

“De flesta företagen är inte bekväma med att engagera sig i sociala frågor för att de är rädda att skrämma bort kunderna”, säger Greenfield och fortsätter:

“Ironin är att det är precis det som har gjort Ben & Jerrys så framgångsrikt.”

Ben Cohen och Jerry Greenfield har ofta synts i politiska sammanhang, och är uttalade supportrar av vänsterpolitikern Bernie Sanders. (Foto: Patrick Semansky / AP / TT)
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Negativa konsekvenser för Ben & Jerrys

ANNONS

Men nu står glassmärket inför en avgörande brytpunkt då Unilever, som äger företaget, har meddelat att man ska stycka av glassen. Vissa ser det som ett misslyckande för deras blandande av progressiv politik och storföretag.

Medan Ben & Jerry har varit tydliga med sina ställningstaganden väldigt länge så har andra, utomstående saker förändrats.

Kontroverser har skrämt bort vissa kunder och investerare och Cohen tror att det har påverkar beslutet, något som Unilevers glasschef till viss del bekräftar.

Bra om ägare delar Ben & Jerrys värderingarna

Försäljningssiffror indikerar att glassmärket i fråga har presterat bättre än Unilevers övriga glassar under tre av de senaste fem åren – men Cohen och Greenfield tror ändå att det vore bättre med en ägare som delar bolagets värderingar.

Samgåendet med Unilever har gynnat Cohen och Greenfield något enormt.

De fick 326 miljoner dollar för bolaget när det såldes och affären har tagit märket till 43 länder och har gett det en större plattform för att driva sin agenda – även om grundarna gärna skulle ha tagit just den delen mycket längre.

Ett förändrat företagsklimat

Klimatet bland bolagen har förändrats, särskilt USA. Motståndet mot att engagera sig för miljön, för rättvisa och för demokrati har ökat och stora företag har mött bojkotter och stämningar för progressiva politiska ställningstaganden – en utveckling som förändrat hur många bolag jobbar med frågorna.

ANNONS

Grundarna bakom glassföretaget förstår den press som noterade bolag möter men argumenterar att det kommer vara dåligt för tillväxten att undvika de stora samhällsfrågorna.

De tror att konsumenter, särskilt de unga, förväntar sig att företag ska ta ställning i frågor om krig, rasism och klimatförändringar.

Ben & Jerrys har delvis blivit kända genom sina politiska budskap, även om de flesta troligen förknippar de med glassen. (Foto: Karin Grip / SvD / TT)
Ben & Jerrys har delvis blivit kända genom sina politiska budskap, även om de flesta troligen förknippar de med glassen. (Foto: Karin Grip / SvD / TT)

En kylig start

Företagets resa började 1978 i Vermont när de båda sålde glass på en bensinmack i Burlington. De la till godisbitar och nötter i glassen när att Cohen hade ett begränsat smaksinne.

Aktivismen blev snabbt en del av identiteten – 1988 lanserade man “Peace Pops”, en kampanj för att sänka hur mycket USA spenderar på sin militär.

Unliver tar över – aktivismen fortsätter

På 90-talet hade glassen blivit ett känt namn och det tog inte lång tid innan de fick erbjudanden från stora företag. Trots att de var motvilliga att sälja bolaget så gick de med på Unilevers anbud för att deras befintliga investerare pressade på.

Unliver gick med på att Ben och Jerry skulle få fortsätta styra bolagets politiska åtaganden – men det blev ändå mycket osämja efter övertagandet. De första åren präglades av bråk om ingrepp på glassens kvalitet och grundarna fick avslag på glassar som skulle fira politiska milstolpar i USA.

ANNONS

Men med åren fick man ändå igenom flera politiska glassar – däribland Pecan Resist, som markerade motståndet mot Trumps politik och mot Bidens militära agerande.

Ben & Jerrys tar ställning mot Israel

Spänningarna mellan glassmärket och ägarna skulle nå sin spets när Ben & Jerrys fick mycket kritik för sitt beslut att sluta sälja glassen på mark som Israel har ockuperat i Palestina. Det ledde till en bojkott och finansiella bekymmer för Unilever.

Trots alla bekymmer har Cohen och Greenfield stått fast vid sin vision – att fortsätta kämpa för det de tror på genom den plattform som de fått av glassen.

Fortsatt engagemang och vänskap

Grundarna, som har varit bästa vänner sen sjuan, bor fortfarande nära företagets huvudkvarter I Vermont och de fortsätter att engagera sig i verksamheten.

Trots utvecklingen bland många andra företag så står de trofast kvar vid sina värderingar – och deras berättelse är ett bevis för att det går att kombinera något som många upplever som, framgångsrikt företagande och ett gräsrotsengagemang.

På så vis har de byggt något mycket större än en älskad glass.

Läs mer: Älskade smartphones – så påverkar skärmtiden våra liv. Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.

Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.

ANNONS
Dagens PS - en del av newstechbolaget RLVNC

Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB)
– Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.

Läs mer här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]