Har glassjätten Ben & Jerrys blivit framgångsrika trots sitt politiska engagemang eller på grund av det? Ta del av framgångssagan bakom det globala glassföretaget, och övertygelsen som varit avgörande, enligt grundarna.
När sött mötte woke – framgångssagan Ben & Jerrys
Mest läst i kategorin
Ben Cohen och Jerry Greenfield är inte bara kända för glassar som Chunky Monkey eller Phish Food, men också för sitt progressiva politiska engagemang.
En gång i tiden sågs deras unika fusion mellan företagande och aktivism som ett framgångskoncept i affärsvärlden.
Men nya trender har flyttat deras fokus, och allt fler företag och investerare menar att kärnverksamheten måste stå över politiken.
Det som skrämt andra är nyckeln till framgång
Trots skiftet har grundarna av Ben & Jerrys, nu 73 år gamla, stått fast vid sin övertygelse – kombinationen mellan företagande och aktivism är bra för affärerna.
“De flesta företagen är inte bekväma med att engagera sig i sociala frågor för att de är rädda att skrämma bort kunderna”, säger Greenfield och fortsätter:
“Ironin är att det är precis det som har gjort Ben & Jerrys så framgångsrikt.”
Negativa konsekvenser för Ben & Jerrys
Men nu står glassmärket inför en avgörande brytpunkt då Unilever, som äger företaget, har meddelat att man ska stycka av glassen. Vissa ser det som ett misslyckande för deras blandande av progressiv politik och storföretag.
Medan Ben & Jerry har varit tydliga med sina ställningstaganden väldigt länge så har andra, utomstående saker förändrats.
Kontroverser har skrämt bort vissa kunder och investerare och Cohen tror att det har påverkar beslutet, något som Unilevers glasschef till viss del bekräftar.
Bra om ägare delar Ben & Jerrys värderingarna
Försäljningssiffror indikerar att glassmärket i fråga har presterat bättre än Unilevers övriga glassar under tre av de senaste fem åren – men Cohen och Greenfield tror ändå att det vore bättre med en ägare som delar bolagets värderingar.
Samgåendet med Unilever har gynnat Cohen och Greenfield något enormt.
De fick 326 miljoner dollar för bolaget när det såldes och affären har tagit märket till 43 länder och har gett det en större plattform för att driva sin agenda – även om grundarna gärna skulle ha tagit just den delen mycket längre.
Ett förändrat företagsklimat
Klimatet bland bolagen har förändrats, särskilt USA. Motståndet mot att engagera sig för miljön, för rättvisa och för demokrati har ökat och stora företag har mött bojkotter och stämningar för progressiva politiska ställningstaganden – en utveckling som förändrat hur många bolag jobbar med frågorna.
Grundarna bakom glassföretaget förstår den press som noterade bolag möter men argumenterar att det kommer vara dåligt för tillväxten att undvika de stora samhällsfrågorna.
De tror att konsumenter, särskilt de unga, förväntar sig att företag ska ta ställning i frågor om krig, rasism och klimatförändringar.
En kylig start
Företagets resa började 1978 i Vermont när de båda sålde glass på en bensinmack i Burlington. De la till godisbitar och nötter i glassen när att Cohen hade ett begränsat smaksinne.
Aktivismen blev snabbt en del av identiteten – 1988 lanserade man “Peace Pops”, en kampanj för att sänka hur mycket USA spenderar på sin militär.
Unliver tar över – aktivismen fortsätter
På 90-talet hade glassen blivit ett känt namn och det tog inte lång tid innan de fick erbjudanden från stora företag. Trots att de var motvilliga att sälja bolaget så gick de med på Unilevers anbud för att deras befintliga investerare pressade på.
Unliver gick med på att Ben och Jerry skulle få fortsätta styra bolagets politiska åtaganden – men det blev ändå mycket osämja efter övertagandet. De första åren präglades av bråk om ingrepp på glassens kvalitet och grundarna fick avslag på glassar som skulle fira politiska milstolpar i USA.
Men med åren fick man ändå igenom flera politiska glassar – däribland Pecan Resist, som markerade motståndet mot Trumps politik och mot Bidens militära agerande.
Ben & Jerrys tar ställning mot Israel
Spänningarna mellan glassmärket och ägarna skulle nå sin spets när Ben & Jerrys fick mycket kritik för sitt beslut att sluta sälja glassen på mark som Israel har ockuperat i Palestina. Det ledde till en bojkott och finansiella bekymmer för Unilever.
Trots alla bekymmer har Cohen och Greenfield stått fast vid sin vision – att fortsätta kämpa för det de tror på genom den plattform som de fått av glassen.
Fortsatt engagemang och vänskap
Grundarna, som har varit bästa vänner sen sjuan, bor fortfarande nära företagets huvudkvarter I Vermont och de fortsätter att engagera sig i verksamheten.
Trots utvecklingen bland många andra företag så står de trofast kvar vid sina värderingar – och deras berättelse är ett bevis för att det går att kombinera något som många upplever som, framgångsrikt företagande och ett gräsrotsengagemang.
På så vis har de byggt något mycket större än en älskad glass.
Läs mer: Älskade smartphones – så påverkar skärmtiden våra liv. Dagens PS
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.