Glöm hårda nypor och kalla strategier – framtidens arbetsplats bygger på värme och omtanke. Men hur bygger man en organisation som sätter snällhet i centrum?
Konsten att skapa en snällare organisation
Mest läst i kategorin
Det är redan bevisat att snällhet gör att vi mår bättre som individer.
Enligt poeten, författaren och föreläsaren Bob Hansson är snällhet även nyckeln till en framgångsrik organisation.
”I studier har man kunnat se att den absolut viktigaste parametern för framgångsrikt samarbete är psykologisk trygghet, och det som skapar den är teamets snällhet”, säger han till Chef.se.
Snällhet = resultat
Ett bevis på att snällhet kan göra underverk såg vi senast den 9 november i år. Då utsågs nämligen It-konsultbolaget Visionites grundare och vd Mattias Matsson till norra Sveriges främsta entreprenör.
Hans framgångsformel? Snällhet.
“Han prisas för sina framgångar med snällhet som grundläggande filosofi, samt en stark företagskultur där medarbetarnas trivsel är en viktig nyckel till tillväxt”, skriver Realtid.
För Matsson handlar det om att investera i människor. Att bygga en kultur där människor ska må bra och vilja stanna länge.
Samma framgångsformel förespråkar Bob Hansson, som menar att nyckeln till framgång är relationer och förmågan att se sina anställda som människor i första hand.
“Jag kollar i varje sekund av min relation till flocken och om jag inte är trygg så kommer jag att prestera sämre. För vi är i första hand aldrig anställda, professionella yrkesutövare. Vi är i första hand människor”, säger han.
Senaste nytt
Så skapar du en snällare organisation
Så, hur skapar man en snällare organisation? Enligt Hansson behöver det inte vara så knepigt.
”Skapa en bekräftande kultur med mer komplimanger än kritik och gå före själv som ledare”, säger han, och tipsar om “tremeterspresenten”.
“Det handlar om att när man är tre meter ifrån en person möter man blicken. När man är en och en halv meter ifrån hälsar man. Hjärnans belöningscentrum går igång och det är som att få gratis praliner flera gånger om dagen – som man inte ens blir tjock av”, säger han.
“Ta bladet från munnen”
Någon annan som förespråkar snällhet är Johanna Flanke, vd på HR-föreningen. Hon menar att snällhet är helt avgörande för att skapa högpresterande och hållbara arbetsplatser.
“Att vara snäll betyder inte att man säger ja till allt. Det handlar om att försöka sätta sig in i andra människors situationer och vara beredd att ge lite extra av sig själv för någon annan”, säger hon till tidningen Arbetsliv.
Hon pekar inte minst på arbetsgivarens roll i att skapa en snäll organisation.
“Ta bladet från munnen och uttala – vi ska skapa en arbetsplats där vi är schyssta mot varandra och jag som ledare tänker gå i bräschen för detta”, säger hon.
Hon tipsar även om att:
- Ge varandra mer beröm
- Prata med kollegor som verkar ha det tufft
- Erbjuda hjälp till kollegor som är stressade
- Var snäll mot dig själv
Läs också:
Trenden: Nostalgiska chefer vill att allt ska bli som förr. Dagens PS
Lönen i jobbannonsen? En svår nöt för arbetsgivarna. Dagens PS
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Hej chef! Försäkra din inkomst upp till 150 000 kr/mån Som chef möter du ofta utmaningar – skydda din framtid med Unionen Chefs inkomstförsäkring. Vill du ha ännu mer trygghet? Förstärk skyddet med vår tilläggsförsäkring – extra säkerhet för bara 100 kr extra i månaden!