Att vara personlig på jobbet är bra. Bara inte när du kommunicerar i text. Här berättar vi vad du bör behålla för dig själv – innan du slinter på tangenten.
HR-experten: Mejlet du aldrig borde skickat
Mest läst i kategorin
Ja. Usch.
Man ryser av blotta tanken. För tänk om det där mycket intrikata och privata mejlet, som av en händelse, gick ut till alla medarbetare på jobbet – samtidigt?
En pinsamhet du sannolikt varit utan, som dessvärre är mycket vanlig. Detta enligt HR-experten Jackie Cuevas, som hos Business Insider delat tre viktiga tumregler när det gäller jobbmejl och kommunikation.
1. Skydda alltid känslig data
Det borde säga sig själv, men undvik att dela personnummer, kreditkortsuppgifter eller kontonummer via mejl på jobbet.
Delning av en enkel adress kan vara okej, men var varsam med annan personlig information som kan sparas och missbrukas av andra.
För att undvika hackning och nätfiske, klicka inte på okända länkar eller bilagor. Undvik svaga WiFi-nätverk.
2. Välj dina ord med omsorg
Håll dig undan från formuleringar som “mobbning,” eller “trakasserad,” i dina mejl, då dessa enligt Jackie Cuevas kan leda till HR-utredningar, och i sämsta fall – disciplinära åtgärder.
Om du stöter på problem eller konflikter på jobbet, är hennes råd istället att fundera på om dessa kan lösas direkt – innan du tar dem vidare.
3. Håll koll på delning och sekretess
Vi nämnde det inledningsvis, men det tål att sägas igen: Använd inte “svara alla” om det inte är absolut nödvändigt.
Avstå även från kommentarer på Zoom-chattar som alla medarbetare kan se.
Kom samtidigt ihåg att arbetsgivaren kan ha åtkomst till e-post och chattar, liksom att olämpliga kommentarer kan sparas av HR eller arbetsgivaren. Det betyder även att ett e-postmeddelande du raderat i vissa fall kan återställas.
Storebror ser dig
Avslutningsvis: Händer det att du talar illa om kollegor under digitala möten? Då behöver du vara på din vakt. Även här håller tekniken koll på dig – och det kan bli pinsamt.
Skälet till det är att de virtuella assistenter som i dag erbjuder inspelnings- och transkriptionstjänster, inte bara hanterar mötesinformationen, utan även tar den i egna händer.
En “service” som rent krasst kan resultera i att känsliga eller privata samtal, inklusive skvaller, kan registreras och delas av AI.
Läs även:
Tekniken som gör dig till en bättre kollega? Dagens PS
Fler användbara tips på jobbet? Läs också:
Så låter du smart – på riktigt. Dagens PS
Lista: De tio mest hatade flosklerna på arbetsplatsen. Dagens PS
ANNONS
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Hej chef! Försäkra din inkomst upp till 150 000 kr/mån Som chef möter du ofta utmaningar – skydda din framtid med Unionen Chefs inkomstförsäkring. Vill du ha ännu mer trygghet? Förstärk skyddet med vår tilläggsförsäkring – extra säkerhet för bara 100 kr extra i månaden!