Dagens PS

Hemligheten: Så låter du framgångsrik 

Mandela lät framgångsrik
Nelson Mandela var en hejare på slagkraftig kommunikation (Foto: Sarah Fawcet/AP/TT)
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 28 juni 2024Publicerad: 28 juni 2024

Kanske är du framgångsrik eller så är du det inte. Oavsett vad, finns det inget som hindrar dig från att låta som en vinnare. Här avslöjar experten hemligheten bakom mästerlig kommunikation.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I över ett decennium har Quantified-chefen Noah Zandan studerat hur världens mest inflytelserika personer kommunicerar. 

Han har analyserat allt från TED Talks till historiska tal för att hitta de gemensamma nämnarna. 

Till CNBC delar han med sig av sina insikter. 

Här är de tre gyllene reglerna för att kommunicera som en sann visionär.

1. Snacka i nuet 

I sin forskning fann Zandan att visionära ledare använder presens 15 procent mer och futurum 14 procent mindre än genomsnittliga kommunikatörer. 

Genom att fokusera på nuet skapar de en känsla av omedelbarhet och närvaro.

Istället för att säga “vi kommer att uppnå dessa resultat” säger de “vi uppnår dessa resultat nu”. 

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

2. Håll det enkelt 

Komplexitet kan förvirra, men enkelhet engagera. 

Framgångsrika ledare använder färre stavelser per ord och färre ord per mening, och håller på så sätt sitt språk enkelt och tydligt. 

De undviker att vara överdrivet teoretiska eller använda onödigt krångliga ord.

Den föredetta Facebookchefen Sheryl Sandberg är en mästare på detta. Ett av hennes mest minnesvärda citat är: ”Färdigt är fienden till perfekt.” 

Forskningen visar att hon kommunicerar 85 procent tydligare än den genomsnittliga vd:n, vilket gör henne till en av de mest effektiva kommunikatörerna forskarna någonsin mätt.

Ett annat exempel är Nelson Mandela, som sa: ”Utbildning är det mäktigaste vapen du kan använda för att förändra världen”. 

Det är rakt på sak, slagkraftigt och försöker inte överförklara, bevisa eller rättfärdiga.

ANNONS

3. Bjud in publiken 

Visionära ledare är mästare på att inkludera sin publik. 

De använder ofta ord som ”du” och ”din” för att skapa en direkt koppling. 

Genom att använda språk som aktiverar sinnena gör de upplevelsen mer levande och engagerande.

Affärsmagnaten Richard Branson visade prov på detta när han beskrev rymdturism under en intervju med NPR 2014: 

”När raketen stannar, kommer du att vara i rymden. Det kommer att vara helt tyst. Du kommer att lossa säkerhetsbältet och sväva runt medan du långsamt lyfter upp och nuddar taket”. 

Genom att måla upp en tydlig bild med enkla ord, förflyttade han sin publik rakt in i rymden.

Läs också:

ANNONS

Googlechefen: Så blir du redo för framtiden. Dagens PS

Vill du bli mer framgångsrik? Börja säga den här frasen. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

ANNONS
Chefslinjen, bara för chefer

Chefslinjen, bara för chefer. Med Unionen Chef har du alltid någon att fråga. Vi ger snabba svar på alla de frågor du har som chef och om de villkor som gäller i din anställning.

Kontakta Unionen Chef
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS