Konflikträdd och undvikande? En riktig elaking eller bara en expert på utskällningar? Vilken chef är egentligen den värsta?
Här är världens värsta chef


Mest läst i kategorin
Åsikterna om hur en bra chef bör vara är många. Ska denne vara bufflig, snäll – eller kanske en mix av båda? Är det en bra analytisk förmåga som är nyckeln – eller handlar det helt enkelt om mjukhet?
Kanske är det lättare att svara på hur en chef inte bör vara. Det tycker åtminstone Jim Guinn, konfliktcoach och medförfattare till boken How to Get Along with Anyone.
Enligt honom är den värsta chefen den han kallar för “task-triggered collaborator”.
Hen vill vara din kompis
Vad innebär då en “task-triggered collaborator”? Jo, en sådan chef:
- Vill vara inblandad i allt och kontrollera alla detaljer.
- Säger aldrig rakt ut att de är missnöjda – men blir frustrerade om saker inte görs exakt som de vill.
- Främjar en vänlig och samarbetsinriktad “kompismiljö”, men litar egentligen inte på sina anställda.
- Är en mikrostyrande kontrollmänniska – men paketerar det som teamarbete.
“De säger aldrig att de är missnöjda, men om du inte gör saker på deras sätt kommer de att freaka ur”, säger Guinn till CNBC.
Vill du läsa mer? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Så hanterar du en task-triggered collaborator
Eftersom dessa chefer sällan är raka med vad de egentligen vill kan det vara svårt att veta hur man ska navigera samarbetet. Experternas tips är att:
- Tydligt stämma av förväntningar – gärna skriftligt.
- Lära sig läsa mellan raderna – chefen säger kanske inte vad de tycker, men visar det på andra sätt.
- Sätta gränser – annars riskerar du att bli överkontrollerad i onödan.
Läs även: Konsten att skryta på rätt sätt. Dagens PS
Vilken konflikttyp är din chef?
Vill du ta reda på vilken typ din chef är? Guinn och hans medförfattare John Eliot har delat in chefer i fem olika konflikttyper:
- Undvikaren – Hatar konflikter och föredrar att jobba självständigt.
- Konkurrenten – Tävlingsinriktad, tar risker och är ofta aggressiv.
- Analytikern – Beslutsfattare som kräver massor av data innan de gör något.
- Samarbetaren – Social och empatisk men otydlig med sina egna behov.
- Anpassaren – Offrar sig för gruppen men blir lätt besviken om de känner sig utnyttjade.
Genom att förstå vilken konflikttyp din chef tillhör, och vad som triggar dem, kan du både förutse och mildra spänningar på jobbet, menar Guinn.
Det kanske inte gör chefen mer rimlig – men det kan åtminstone göra vardagen enklare.
Läs också: Så slipper du bli stämplad som underpresterare på jobbet. Dagens PS

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.