Dagens PS

Förhandla med finess – vinn förtroende

Oavsett vilken bransch du verkar i kommer du vid någon punkt att behöva förhandla. Här läser du hur.
Oavsett vilken bransch du verkar i kommer du vid någon punkt att behöva förhandla. Här läser du hur. (Foto: Pixabay)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 03 juni 2024Publicerad: 03 juni 2024

Höga insatser är förenat med hög press. Det är då, mer än någonsin, som du behöver äga situationen och etablera lugn och förtroende. Men hur? Här är fraserna du inte vill vara utan när det blivit dags att förhandla.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Arbetslivet är en diger buffé, där såväl problemlösning som konflikter har en stående plats på menyn. Det betyder att de flesta av oss, oavsett yrkesroll, återkommande kommer att behöva resonera i samråd med andra.

Sannolikt även förhandla. En form av kommunikation som i sin tur förutsätter att du inger förtroende och framstår som trovärdig.

Förhandling i fyra steg

Att detta är något av en konstform kan vi alla enas om, och det vare sig du ska gå in i en löneförhandling eller reda ut en storm i ett vattenglas.

Så hur blir du din egen bästa version och utstrålar autenticitet?

Som du säkert förstår är det en fråga om övning. Här listar vi tillsammans med den tidigare CIA-analytikern Rupal Patel fyra användbara fraser att utgå från.

  1. Våga vara rakt på sak
    Att läsa andras tankar är svårt. Desto mer effektivt är det att fråga direkt vad en kollega behöver.

    Förslagsvis genom att fråga: “Vilken information behöver du?”

    Det är tydligt och spar dessutom tid.
  2. Inkludera och lyssna
    Att lyssna är en återkommande nyckel inom all kommunikation. Ett tydligt sätt att visa att du tar ett samtal eller konflikt seriöst är följaktligen att göra just det. Ett bra tips är även att bjuda in relevanta intressenter i diskussionen.

    Du kan till exempel fråga: “Finns det någon annan som behöver vara med i denna diskussion?”

    På så vis säkerställer du att samtliga perspektiv tas upp, skriver CNBC.
  3. Enas om oenigheten
    Att tycka likadant är inte nödvändigtvis synonymt med framgång. Tvärtom kan det vara bra att ta upp frågor i en diskussion där det råder oenighet, eftersom alla kommer till bordet med sin egen agenda.

    Det gör du genom att fråga: “Vem håller inte med?”

    Genom att ta upp eventuella meningsskiljaktigheter och reda ut dem blir samtalet eller mötet mer produktivt.
  4. Säg som det är
    Att vara chef eller ta ansvar för ett samtal betyder inte att du sitter på alla svaren. Det tjänar du på att vara tydlig med om det dyker upp frågor som du faktiskt inte kan besvara.

    Förslagsvis genom att säga som det är: “Jag vet inte, men jag ska ta reda på det och återkomma till dig”.

    Då förstår alla inblandade att du bara delar korrekt information och är prestigelös och ödmjuk.

Läs mer:

Så blir du chefen alla vill ha. Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS