Dagens PS

Experttipsen som hjälper dig nå ut till andra

tala så det känns
En publik kan vara stor eller liten. Oavsett vilket är mycket vunnet om du som talare engagerar dina lyssnare. (Foto: Unsplash)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 14 mars 2024Publicerad: 14 mars 2024

Artikelserie: Vad är det egentligen som händer när du säger en sak, men utstrålar något helt annat? Här kommer tipsen som lär dig optimera din röst och ditt kroppsspråk så att du kan tala så det känns.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Få saker är så kopplade till din person som din röst och ditt kroppsspråk. Dessa två följeslagare är inte bara med dig livet ut, de plockar även upp alla dina känslostormar – på gott och ont.

Det kan ibland resultera i att du signalerar något annat än det som initialt var avsikten, eller att du uppfattas som otydlig.

Som de katalysatorer vi människor är, blir det ju inte bara det vi säger som räknas, utan även hur vi gör det. I synnerhet när målet är att övertyga andra.

Så hur gör vi oss på bästa sätt förstådda när vi talar inför andra?

tala
Med andning, närvaro och struktur blir det enklare att möta andra och nå ut till dem. (Foto: Unsplash)

Andning, närvaro och struktur

Som Dagens PS tidigare kunnat berätta är det en konst som bygger på flera grundstenar. Däribland andning, närvaro och struktur. Aspekter som i sin tur förutsätter att vi vågar omfamna vår nervositet en smula och vända den till något positivt.

Vidare behöver vi definiera vem eller vilka våra mottagare är, och vilken typ av storytelling som passar dem och vårat budskap allra bäst.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Sändare och mottagare

ANNONS

Och så var det där med rösten och kroppsspråket.

Något som Johnny Pihlström och Reuben Sallmander, på Speaker Academy går på djupet med i sin kurs “Tala så det känns”.

I ett av kursens delmoment “Det tilltalande tilltalet” ligger fokus således på att utforska kopplingen mellan sändare och mottagare och använda röst och kropp på ett medvetet sätt.

“En bra utgångspunkt är att reflektera kring vad du säger, men kanske än viktigare, hur du säger det”, säger Johnny Pihlström.

tala
Din röst är ett kraftfullt verktyg för kommunikation. Genom att variera ton, tempo och volym kan du förmedla olika känslor och betoningar.(Foto: Unsplash)

Den kommunikativa dansen

Fundera även på hur du själv föredrar att bli tilltalad, och vilket sätt att kommunicera som tilltalar dig bäst. Förslagsvis genom att hämta inspiration från dina egna personliga förebilder.

Här är ett praktiskt exempel Hans Rosling, som med hjälp av enkla attribut, ofta frukter, lyckades med konststycket att förmedla komplex data på ett mycket engagerande sätt.

Hur vill du tilltala din publik och vad ska det få för värde? Se gärna detta som en kommunikativ dans som kan kokas ned till tre saker:

ANNONS

1.Röstens kraft
Din röst är ett kraftfullt verktyg för kommunikation. Genom att variera ton, tempo och volym kan du förmedla olika känslor och betoningar. Här kommer andningen åter in då det är viktigt att bottna i rösten för att förmedla betydelser – inte bara ord.

2. Levande kroppsspråk
Ditt kroppsspråk kan förstärka eller försvaga ditt budskap. Forskning visar att ditt kroppsspråk står för mer än 80 procent av hur ditt budskap tas emot. Genom att vara medveten om ditt kroppsspråk kan du skapa en starkare koppling till din publik.

3. Publikens engagemang
Genom att engagera din publik aktivt i din presentation, kan du skapa en djupare koppling och göra ditt budskap minnesvärt. Allt för många missar att inledningen ska väcka anledning att lyssna vidare. Här finns tvärtom mycket att hämta. Med aktiva åhörare skapar du en levande interaktion.

Inspiration och verktyg

Lätt som en plätt eller? Det frågade vi Sara Galli och Susanne Barkvik. Två vana talare som vände sig till Speaker Academy för att hitta ny inspiration i ett läge där de behövde påfyllning och tips.

“Jag kände att jag ville utvecklas för att nå fram bättre med mina budskap och fånga människors uppmärksamhet, men saknade redskapen”, säger Susanne.

Något som även Sara kunde uppleva i sitt jobb som utbildare, där hon återkommande föreläser om lagar och regelverk. Information som kan vara svår att paketera.

“Jag ville få inspiration till hur vi kan lyfta våra kurser ännu mer så vi skapar engagemang och inspirerar våra deltagare på ett lustfyllt sätt”, säger hon.

Saker som hon verkligen fick öva sig på under kursen.

ANNONS

“Även om jag är van att tala fick jag med mig konkreta verktyg kring vikten av närvaro, att våga beröra deltagarna och gå mer från att presentera fakta till att engagera genom berättelse, min röst och mitt kroppspråk. Numera tänker jag mer på att berätta en historia och involvera deltagarna i tilltalet”, säger Sara.

Hon får medhåll av Susanne som även hon lärde sig mycket av att få konstruktiv kritik, och att öva på andning och kroppshållning.

“Att bli filmad på video är också lärorikt för då ser man alla egenheter man har och kan förstärka, eller förminska en egenhet”, säger hon och tillägger:

“Jag kan nu själv lättare analysera andra föreläsare och se hur de byggt upp ett föredrag”.  

Därför fungerar det

“Det tilltalande tilltalet” syftar till att förstärka ditt budskap med hjälp av röst och kroppsspråk. Bara när du engagerar din publik, kan du skapa en djupare koppling till dem.

Det kommer även göra ditt budskap tydligare och lättare att komma ihåg för mottagaren – oavsett vem det är.

Ett tilltalande tilltal syftar alltså till den kommunikativa konsten att tala till någon på ett sätt som
aktiverar personliga känslor och väcker en nyfikenhet. Vare sig det gäller din ledningsgrupp, dina
medarbetare, blivande kunder, patienter eller elever.

Ett samband som Sara fick upp ögonen för under kursen:

ANNONS

“Ingen kommer ihåg en enbart faktabaserad föreläsning om man inte lyfter den med beskrivande exempel. Det blev så tydligt när vi deltagare hade haft ett kort anförande och när vi veckan efter skulle beskriva vad vi kom ihåg – det var nästan enbart saker som hade berört oss, eller beskrivits på ett levande sätt. Mycket tankeväckande”.

Sammanfattningsvis: Våga tala så det känns hos både sändare och mottagare, så kommer ditt budskap inte bara landa, utan också lyfta.

Inspirerad? Läs mer om Speaker Academys kurser här!

Ta även del av övriga artiklar i serien här:

Nyckeln till ett trovärdigt budskap

Så förvandlar du nervositet till en superkraft

Så lär du dig tala så att det känns

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]