Visst kan det vara skönt att ventilera ut sin stress för kollegorna. Nästan för skönt, visar nya studier som säger att kollegor som skryter om sin stress kan skapa en negativ arbetsmiljö.
Experten: Lär dig sätta gränser eller bli utbränd
Mest läst i kategorin
I en tid där stress tar allt mer plats i arbetslivet är det kanske inte helt oväntat att vi också påverkas av våra stressade kollegor på olika sätt, skriver CNBC.
Forskarna har i en ny studie funnit att individer som skryter om stress på jobbet riskerar att uppfattas som “mindre kompetenta och mindre varma” av sina kollegor.
Absolut, menar Jennifer Gunsaullus, sociolog och relationsexpert.
Det beror helt enkelt på att de kan verka oengagerade och självupptagna av sina kollegor. Det smittar dessutom av sig och gör kollegorna stressade.
Så hur blir du den där kollegan som vågar sätta gränser mot din stressade arbetskamrat?
Här delar vi med oss av Jennifer Gunsaullus bästa råd om hur du kan sätta gränser – en gång för alla.
“Ett nej är ett ja”
För att minska risken för stress och utbrändhet är det klokt att sätta gränser om en kollega ständigt klagar.
“Att säga nej till dem är att säga ja till dig själv”, säger Gunsaullus.
Många tror att de måste göra det andra ber om, som att lyssna på klagande om stress – speciellt på jobbet.
Att aldrig kunna säga nej och att ta på sig saker trots att du inte vill eller orkar är en vanlig komponent i utmattade människors liv.
Var bestämd
Det bästa sättet att göra detta är att använda deras eget språk mot dem, säger Gunsaullus.
“Du kan säga: hej jag vet att vi båda är väldigt stressade och överväldigade så låt oss ta fem minuter att ventilera, sedan måste vi fortsätta med arbetet”, säger hon.
Genom att samtidigt vara tydlig med att du måste hålla dig till en tidsbegränsning, kan du smidigt avleda din kollega.
Det ska du inte känna sig skyldig eller få dåligt samvete för understryker Gunsaullus.
Läs även: Våga vägra härskartekniker. Dagens PS
Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.
Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.