Internet har förändrat hela vår tillvaro. Inte minst de sociala medierna. Nu tipsar experter om hur du ska, och inte ska bete dig på nätet.
Därför ska du inte vara kompis med chefen
Mest läst i kategorin
Punkt ett när det gäller internet är att alltid tänka över vad man skriver eller lägger ut på sociala medier.
”Du vet inte i dag vad du vill dölja i framtiden. Och internet glömmer aldrig”, säger säkerhetsexperten Anne-Marie Eklund-Löwinder hos fackförbundet Unionen.
”Naivt” tycker experten
Att man säger, som många, att ”jag har inget att dölja” håller inte, slår hon fast.
”Ska jag vara ärligt tycker jag att det är en väldigt naiv kommentar. Det finns många potentiella risker och konsekvenser med att dela personlig information”, säger Eklund-Löwinder.
Det gäller inte minst i relation till framtida jobb och arbetsgivare, påpekar hon.
”Alla har något att dölja, annars skulle informationen inte vara av så stort intresse. Det är också så att du vet inte idag vad du kan komma att vilja dölja i framtiden. Det vi lägger ut på nätet finns där för all framtid”, säger hon.
Litar på chefen
En undersökning Unionen gjort visar att nio av tio anställda har hög tilltro till sina arbetsgivare.
”Tyvärr visar vår undersökning också att tjänstemän är mer oförsiktiga i fråga om digital integritet än arbetare”, säger Unionens ordförande Peter Hellberg.
”Jag skulle inte använda jobbets mejl, mobil eller dator privat. Säg att du är engagerad i någon förening som inte ligger i linje med arbetsgivarens åsikter. Den informationen kanske du inte vill att din chef ska ha”, inflikar Eklund-Löwinder.
Håll det privat
Att hålla det privata privat, lära sig mer om vilken data som samlas in och varför samt ha perspektivet att man inte vet man vill hålla för sig själv på sikt, är då tre goda råd för att stärka sin egen integritet på jobbet, menar Unionen.
Anna Hedenus, lektor vid Göteborgs universitet och forskare inom arbetsliv och arbetsmarknad, är projektledare för projektet ”Flexibilitet och polarisering”, en del av forskningsprogrammet ”Polariseringens utmaningar på den svenska arbetsmarknaden”.
I samarbete med norska Fafo arbetar hon även i ett projekt kring digitaliseringens påverkan på arbete och arbetsmarknad.
”Vet inte ens”
”Förr hade vi full kontroll över vilken information arbetsgivare fick om oss. I dag kan det finnas information som vi varken vill, eller kanske inte ens vet om, att arbetsgivaren har tillgång till”, säger hon hos DN.
Samtidigt menar hon att det är arbetsgivarnas ansvar att göra professionella värderingar av den information som kan och behöver sökas upp.
”I dag är delandet av information på nätet en så viktig del av vårt sociala liv att man som privatperson inte kan förväntas begränsa sig hur mycket som helst”.
Undvik chefen på nätet
Som fackförbund lägger Unionen fem tips till sina medlemmar – och ett av dem är att inte vara kompis med chefen på sociala medier.
Orsaken är att man den vägen, medvetet eller omedvetet, kommer att dela information som man kanske inte alltid vill servera sin arbetsgivare.
Fem tips att tänka på
Publicera inte sådant du inte vill att en möjlig arbetsgivare ska läsa.
Överväg att berätta för en ny arbetsgivare om det finns sådant på nätet som kan uppfattas negativt.
Tänk på att lojalitetsplikten gäller även på nätet.
Var medveten om att du lämnar spår om du använder jobbets mobil.
Var inte kompis med chefen på sociala medier.
Källa: Unionen
Läs även:
Nya bilar blottar ditt sex- och privatliv. Dagens PS
Nya funktionen i Google som skyddar dina uppgifter. Dagens PS
“Vi ska köra polisbil i luften”. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.