Inspirerade av sociala medier dyker unga anställda upp på kontoret i kläder som får HR att höja på ögonbrynen.
Därför får unga kritik för sin jobbklädsel
Mest läst i kategorin
En undersökning från Intelligent.com visar att sex av tio arbetsgivare redan har sagt upp unga medarbetare som nyligen avslutat sin högskoleutbildning.
De tillfrågade arbetsgivarna pekade på anledningar som att Generation Z saknar de grundläggande egenskaper som behövs i arbetslivet, att de har dålig kommunikationsförmåga – och att de klär sig olämpligt.
Missa inte: Generation Z är inte lata – de är rädda. Dagens PS
Sociala medier som stilguide?
Vissa menar att pandemin gjort det svårare för unga vuxna att förstå klädkoder. Många gick in i arbetslivet under lockdown, då virtuella möten och avslappnade outfits var norm.
Samtidigt är Generation Z den första generationen som växt upp med internet och algoritmer som levererar allt från memes till stilråd. Och när TikTok till stor del består av magtröjor och excentriska blazers – är det lätt att förstå varifrån inspirationen kommer.
Problemet? Det som funkar på skärmen passar inte alltid på jobbet. Det konstaterar Marina Santo, vd på ett rekryteringsföretag inom mode.
“Gen Z tänjer på gränserna på alla sätt, och det är absolut inget dåligt. På vissa sätt förändras världen till det positiva eftersom de är så frispråkiga”, säger hon. Hon fortsätter:
“Men vissa har en attityd av att arbetsgivaren är skyldig mig något, att “jag har rätt till detta eftersom jag jobbar”. Ibland känner de sig berättigade att klä sig på ett visst sätt på grund av sin inställning till arbetsplatsen”.
Nu har många unga anställda – som blivit tillsagda av HR för att deras klädsel inte är tillräckligt professionell – börjat dela med sig av sina erfarenheter online. Det rapporterar Fortune.
Senaste nytt
Blev tillsagd på jobbet
En av dem som tagit till sociala medier för att dela med sig av sina erfarenheter är Kiera Bohan.
Hon publicerade en video på TikTok där hon visade upp “dagens klädsel på jobbet”: en vit kort tröja, gröna byxor och sneakers – en outfit som resulterade i en tillsägelse för att hennes mage syntes.
Flera TikTok-användare har också skapat innehåll där de bedömer influerares arbetskläder utifrån vad som faktiskt skulle godkännas av deras egen HR.
Resultatet? Många klädval, hur trendiga de än må vara, skulle inte få godkänt ens på det mest avslappnade kontoret.
Läs även: Så många unga tror att de ska bli superrika. Dagens PS
Så ska man tänka
Senast i somras pågick det en debatt om huruvida det är okej att ha shorts på jobbet. Medan vissa menar att shorts aldrig passar på jobbet – oavsett ålder eller kön – anser andra att det visst är okej, så länge arbetsplatsen inte har några specifika förhållningsregler.
Buden är med andra ord många och spridda. Så hur ska man tänka?
Enligt experter ligger lösningen i att förstå företagskulturen.
Myka Meier, etikettexpert, förklarar att klädseln måste spegla arbetsplatsens “vibe” – dess atmosfär och stämning.
På ett trendigt marknadsföringskontor kan sneakers och leggings fungera medan en bank kräver en striktare stil.
“Du måste klä dig för varumärket och industrin du arbetar i”, säger hon till Fortune.
Stilen som funkar på jobbet
Enligt experter är magtröjor, sportskor och för radikala förändringar i utseendet efter att man fått jobbet några vanliga exempel på vad som sällan fungerar.
Att färga håret blått kan vara en rolig förändring, men det kan också skicka fel signaler, menar Marina Santo.
Samtidigt finns det trender som fungerar: klassiska plagg som skjortor, blazers och dressade skor är fortfarande säkra kort.
Om man fortfarande vill behålla sin personliga stil, tipsar Santo om att använda smycken eller accessoarer för att hitta balansen mellan professionalism och kreativitet.
Läs också: Nu tar Gen Z jobbsök till helt ny nivå – men det finns hopp. Dagens PS
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.