Snällhet på jobbet kan ge finfina resultat – men ibland kan för mycket av det goda skapa problem. Här är vad forskningen säger om ledarskapets mjuka trend.
Då blir den snälla chefen för mycket
Mest läst i kategorin
Den som är stark måste också vara snäll, sa Pippi. Eller var det Bamse?
Oavsett vad – är det ett citat som många av dagens chefer tagit till sig.
Gamla idéer om “tuffa chefer” har fått ta ett steg tillbaka när den nya, mjuka ledaren gör entré.
Men är det verkligen rätt väg att gå?
Snällhet – bra för business?
Det är onekligen inte helt lätt att bli chefen alla vill ha. Men snällhet måste väl ändå vara ett säkert kort?
Forskning visar ju att snälla chefer ofta leder till en mer samarbetsinriktad och innovativ arbetsmiljö.
En studie från Arkansas University visar att ett snällt och mjukt ledarskap leder till mer effektiva företag. Inte minst i osäkra tider kan den där extra dosen värme göra underverk.
Men snällhet är inte allt, skriver The Economist.
I vissa branscher, som finans och försäljning, visar forskning istället att en lite hårdare ledarstil kan vara mer effektiv, och att det kan göra mer skada än nytta av vara för snäll.
När snäll inte räcker till
Trots att snällhet är på modet, visar studier alltså att det inte alltid är rätt lösning.
“Risken är att den snälla chefen, som skyr konflikter, har svårt att säga ifrån och helst väntar med jobbiga beslut, faller in i passivitet. Ett beteende vars konsekvenser är minst lika destruktiva som det aktivt aggressiva och hotfulla ledarskapet”, skriver Chef.se.
En studie från Columbia Business School visar att chefer med hög “prosociality” – alltså de som bryr sig extra mycket om andras välmående – var väldigt långsamma på att genomföra förändringar i tuffa tider.
När uppsägningar krävs, behöver företag ha någon som kan ta de svåra besluten – inte en chef som är för snäll för att agera, menar man.
”Förr eller senare uppstår alltid situationer där chefen behöver sätta ner foten och ta lite tuffare beslut. Vilket kan bli oerhört jobbigt när folk vant sig vid och förväntar sig att chefen alltid är snäll”, säger ledarskapsforskaren Susanne Tafvelin.
Det betyder förvisso inte att du ska vara otrevlig. Det handlar bara om att situationen ibland kräver något annat än bara snällhet.
För mycket av det goda?
Grundläggande artighet och respekt ska alltid finnas på plats. Men ledarskap handlar om mer än att vara snäll, konstaterar The Economist.
För att lyckas på lång sikt måste chefer också vara handlingskraftiga, kunna hantera stress och ibland fatta hårda beslut.
I slutändan verkar det, som så många gånger förr, handla om att hitta en balans.
Läs också:
Därför vill han tortera sina anställda. Dagens PS
Därför ska du hänga mer med chefen. Dagens PS
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Hej chef! Försäkra din inkomst upp till 150 000 kr/mån Som chef möter du ofta utmaningar – skydda din framtid med Unionen Chefs inkomstförsäkring. Vill du ha ännu mer trygghet? Förstärk skyddet med vår tilläggsförsäkring – extra säkerhet för bara 100 kr extra i månaden!