Spotify satsar på den växande trenden med live-ljud och köper bolaget bakom sportappen Locker Room.
Spotify satsar på live-ljud och köper sportapp
Mest läst i kategorin
Spotify köper företaget Betty Labs, som ligger bakom appen Locker Room, som gör livesändningar inom sport där fans och experter kan prata med varandra i realtid.
Vem som helst kommer att kunna starta konversationer, vilket gör appen till en direkt konkurrent med liknande tjänster som Clubhouse, Discord och Twitter Spaces.
Spotify säger att det ser live-ljud som idealiskt för innehållsskapare som vill få kontakt med publik i realtid, oavsett om det är att premiärvisa ett album, vara värd för en fråge- och svarssession eller kanske till och med uppträda, skriver tekniksajten The Verge.
Locker Room kommer att döpas om framöver och breddas till att också fokusera på bland annat musik och kultur utöver sport. Däremot kommer appen att fortsätta drivas som ett eget bolag istället för att integreras i Spotifys tjänst. Spotify kommer också att experimentera med olika intäktsfunktioner. Vissa chattar kan vara gratis, medan andra kostar att delta i.
“Men vem vet, kanske vi kommer att integrera några av dessa funktioner, eller alla dessa funktioner i framtiden”, säger Spotifys teknikchef Gustav Söderström till The Verge.
Priset för affären har inte avslöjats.
Läs mer: Är framgångssagan över? Stora hotet mot Spotify – Dagens PS
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.