En ny streamingjätte kan bildas när AT&T lägger ett bud på konkurrenten Discovery.
Storbud ska bygga ny streamingjätte
Mest läst i kategorin
Telekomjätten AT&T, som genom sitt innehållsbolag WarnerMedia äger bland annat CNN, HBO, Cartoon Network, TBS, och TNT, har lagt ett bud på reality-tv-jätten Discovery som har accepterats, skriver Bloomberg.
Discovery i sin tur äger bland annat HGTV, Food Network, TLC, Animal Planet och The Oprah Winfrey Network.
AT&T:s premiumtjänst är HBO Max, och Discovery lanserade nyligen Discovery+. Kombinationen av dessa genom sammanslagningen skulle bilda en ny mediajätte som kan ta upp den hårda kampen om streamingmarknaden med Netflix och Disney, skriver Bloomberg.
Planen är att AT&T ska stycka av sin medieavdelning som ska slås ihop med Discovery. Nuvarande aktieägare i AT&T kommer att äga 71 procent av det nya bolaget, medans Discoverys ägare får 29 procent. De räknar med att spara 3 miljarder dollar i kostnadssynergier. Det gemensamma bolaget väntas ha intäkter på 52 miljarder dollar.
Läs mer: Här är serierna du måste se i helgen
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.