Dagens PS

”Slavlöner” avslöjas på heta svenska techbolag

Foodora (bilden) är ett av bolagen i Breakits granskning. (Foto: TT)
Foodora (bilden) är ett av bolagen i Breakits granskning. (Foto: TT)
John Uggla
John Uggla
Uppdaterad: 10 maj 2017Publicerad: 10 maj 2017

Breakit.se granskar de glödheta bolagen Foodora och Uber Eats som via smarta appar låter kunder beställa hem mat från kända restauranger med ett tryck i mobilen. Men däremellan finns cykelbuden som blivit en vanlig syn på bland annat Stockholms gator och vars arbetsförhållanden och ”slavlöner” nyligen uppmärksammats i media.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Foodora är i grunden tyskt men har precis som svenska branschkonkurrenten Wolt svenska tungviktare i ryggen, skriver Breakit. De två bolagen ägs båda delvis av familjerna Stenbeck och Wallenberg via investmentbolaget Kinnevik respektive riskkapitalbolaget EQT.

Sajtens reporter Erik Wisterberg har i hemlighet tagit anställning på Foodora och Uber Eats och under två veckors tid fick han smaka på hur det kändes att leverera mat i regn och rusk, för en mager timpeng.

Wisterberg börjar på Uber Eats där han som cykelbud efter drygt 18 timmar, 7 jobbade pass och 172 trampade kilometer tjänar 39 kronor i snittlön per timme – före skatt. Reportern berättar att han anställdes efter en snabb intervju på bolagets kontor i ett bostadshus på Södermalm och att han fick
stå för cykel och så kallad ”powerbank” – ett slags extrabatteri för att hans telefon och appen han använder ska räcka under passet – helt själv. Uber Eats-väskan som ska bära maten får han mot en depositionsavgift på 500 kronor. Betalt får han efter en “matematisk formel” och inte efter någon fast timlön.

Under sin anställning träffar han många cykelbud men bara ett som är nöjd med arbetsvillkoren: en man från en forna Sovjet-stat som hoppas kunna dra in 6.000 kronor på att jobba upp till 12 timmar om dagen alla dagar i veckan. Förhoppningen är att kunna studera i Sverige.

”De flesta av de andra buden delar dock min egen uppfattning. Det går inte att få ut en dräglig lön på Uber Eats. Leveranserna är för få. Många av dem vill i stället börja jobba för Wolt eller Foodora, som betalar bättre”, skriver Breakitjournalisten.

På Foodora är det hårdare krav i anställningsprocessen, förklarar Wisterberg. I samband med ett intagningprov på cykel får han veta att bolaget betalar fast timlön på 70 kronor samt 20 kronor extra för varje levererad beställning. Varje cykelbud får en t-shirt, en vattentät jacka, en hjälm och en powerbank och till skillnad från Uber Eats jobbar de fasta arbetspass.

Men även här är tempot tufft och konkurrensen mellan kollegorna stenhård och efter 24 timmar, 6 pass och 219 kilometer har han tjänat 168 kronor i timmen i snitt före skatt.

Wisterberg sammanfattar veckorna:

”När jag cyklar hemåt funderar jag på frågan som ledde mig till denna granskning: Kan man beställa hem mat med rent samvete? Min förhoppning är att den här texten ska hjälpa dig att själv svara på den.”

ANNONS

MISSA INTE: Proteststorm mot Ikea – anklagas för slavlöner  >

LÄS ÄVEN: Är det här slutet för superbilliga prylar?  >

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]