Bilar som kör utan motor och kapade videokonferenser – det har varit många tabbar i techbranschen under året.
Årets största techtabbar
Mest läst i kategorin
Året har bjudit på många missar inom techbranschen, rapporterar Cnet.
Vi har sammanställt de största misstagen, lurendrejerirna och bristande åtgärder som har skett under året.
Elbilen som rullade
Tesla-utmanaren Nikola var i blåsväder efter en iscensatt reklamfilm. Filmen visade en bil som körde i snabba hastigheter nedför en backe.
Dessvärre var filmen fingerad.
Nikola hade istället enbart rullat bilen nedför en backe – för att sedan redigera filmen så att det såg som att bilen åkte fortare.
Zoombombning
När pandemin bröt ut tidigare i år och folk över hela världen började jobba hemifrån försökte Zoom att plocka marknadsandelar från konkurrenter som Skype, Teams och Google.
Zooms tjänst hade dock utbredda säkerhetsproble, vilket möjliggjorde ”Zoombombning”. Zoombombning gick ut på att användare fick tillgång till mötesrummen, utan en inbjudan –för att sedan bomba de virutuella mötesrummen med explicit material.
Microsofts streamingtjänst
Teknikbjässen Microsoft meddelade förra året att spelstreaming-stjärnan Ninja hade skrivit på ett kontrakt värt 90 miljoner dollar, cirka 765 miljoner kronor, för bolagets streamingstjänst Mixer.
Mixer lyfte dock aldrig och i juni meddelade Microsoft att plattformen skulle läggas ner – och Ninja började att streama på konkurrenten Twitch igen.
Apple snålar på tillbehören
Många blev arga på Apples beslut att inte inkludera hörlurar eller en laddningssladd vid försäljningen av bolagets nya Iphone 12.
Silicon Valley-jätten menar själva att det inte hade varit hållbart att inkludera laddare då de flesta konsumenter hade en sedan tidigare.
Apple verkade dock glömma bort att äldre adapters inte fungerar för den nya Iphone 12 och konsumenter var illa tvungna att köpa nytt ändå.
Quibi – kortlivad Youtubeutmanare
Streamingtjänsten Quibi visar att smarta investerare och profilerade företagare kan ha helt fel.
Quibi erbjud en videostreamingtjänst, designad för mobiltelefoner och bolaget tog in 1,75 miljarder dollar, cirka 14 miljarder kronor, i kapital.
Det visade sig dock vara svårt för Quibi att konkurera med Youtube och liknande tjänster. Framförallt eftersom Quibi tog en månatlig avgift för tjänsten, till skillnad från konkurrenterna.
Affärsidéen floppade totalt och grundarna valde att ge tillbaka det kvarvarande kapitalet till investerarna.
Skriver huvudsakligen om börs, makro och fonder för Dagens PS.
Skriver huvudsakligen om börs, makro och fonder för Dagens PS.