Under förra århundradet var Japan och Europa de stora vinnarna på bilmarknaden. Japanska Toyota och tyska Volkswagen tävlade om förstaplatsen i världen.
Tronskifte: Europa och Japan förlorare i elbilskampen
Mest läst i kategorin
I USA blev de billiga och energisnåla japanska bilarna en obehaglig bekantskap för den amerikanska bilindustrin, som en gång i tiden hade ledarpositionen. När nu skiftet sker till elbilar så kommer kartan sannolikt att ritas om igen enligt färsk statistik från CleanTechnica
Volvo och Polestar är inte ens med på listan
En titt på elbilsmarknaden ger vid handen att det är USA och Kina som intagit tätpositionerna. Av de 20 mest sålda elbilsmodellerna globalt i april månad var hela 13 stycken kineser, 3 amerikaner, 2 sydkoreaner och bara 2 stycken européer.
Och då ligger Europas representanter (Volkswagen och Fiat) i botten på rankinglistan. Det är förmodligen idel okända namn på listan för gemene man. Volvo och Polestar finns exempelvis inte med.
Minielbil för 50 000 kronor
Kina dominerar alltså i antal modeller på topplistan. Men det är inte överraskande. Kina är världens största bilmarknad. Den mest sålda bilen är den kinesiska minielbilen Wuling HongGuang Mini EV som bara kostar runt 50 000 kronor.
April var för övrigt första månaden som ingen av Teslas modeller toppade försäljningslistan globalt.
Toyota utanför pallen
Men som elbilsföretag säljer fortfarande Tesla flest elbilar i världen. Under första tertialet sålde Tesla mer en dubbelt så många bilar som tvåan – den statliga kinesiska biltillverkaren SAIC (se diagram nedan).
Tillika kinesiska BYD intar tredjeplatsen med Volkswagen som fyra och sydkoreanska Hyundai-Kia som femma. Världens nu största bilmärke Toyota hamnar alltså utanför topp 5.
Ett tronskifte stundar i bilvärlden.
Relaterade artiklar:
MPs viktigaste valfråga – förbjud fossildrivna bilar. Dagens PS
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.