Dagens PS

Sverige riskerar gå miste om nästa Spotify

Sveriges tidiga utbyggnad av bredbandsnätet bäddade för bolag som Spotify. I takt med att vi hamnar på efterkälken med att bygga ut 5G-nätet riskerar Sverige att tappa mark gällande nya och innovativa bolag. (Foto: TT)
Investerardygnet
Investerardygnet
Uppdaterad: 22 nov. 2021Publicerad: 17 mars 2021

En gång i tiden var Nordens telekomoperatörer världsledande inom mobiltelefoni. Det var här det första mobiltelefonsamtalet ägde rum. Så är det inte längre.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ericssons senaste mobiltelefonrapport visar att stafettpinnen har övertagits av Asien.

Europa tappar

Enligt Ericssons prognos fanns det drygt 200 miljoner 5G-abonnenter i slutet av förra året. Nästan alla återfanns i Asien.

Ericsson bedömer att försprånget inom 5G kommer att behållas av Asien de följande åren. Sverige är inte sämre än resten av Europa men det är ingen tröst.

Att vara tidig med ny teknik föder också nya bolag och kringtjänster. Det är risk att de bolagen nu startas i Asien och inte i Norden och Europa.

Sverige får trösta sig med att vi fortfarande ligger i toppen (se diagram nedan) när det gäller fast bredband.

Här intar Sverige en stark tredjeplats med en penetration på 73 procent. Visserligen är det även här två asiater som ligger före (Sydkorea och Japan) men jämfört med snittet inom OECD på 29 procent är Sverige i vinnarposition.

Värt att nämna att det just var Sveriges tidigare utbyggnad av fiber i marken som bäddade för framgångssagan Spotify.

ANNONS

Läs mer från Investerardygnet >>

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]