Svenska konsumenter har av tradition varit pigga på att prova nya produkter och tjänster. När det dessutom är teknik inblandat så brukar genomslaget bli än bättre. Svenskarna är ju som bekant extremt uppkopplade när det gäller fast och mobilt bredband. Därför är det kanske inte så konstigt att svenskarna är det land i världen, relativt befolkningen, där flest lyssnar på poddar.
Sverige är poddarnas förlovade land
Mest läst i kategorin
Det visar en färsk mätning av informationstjänsten Reuters Institute Digital News Report 2022 (ox.ac.uk).
Högst andel i världen
Där framgår att hela 44 procent av de tillfrågade svenskarna i undersökningen hade lyssnat på en podcast senaste månaden. Det är högst andel av alla länder i mätningen och är en ökning från 35 procent för bara tre år sedan.
Tvåa är lite överraskande Spanien och trea USA. I Storbritannien, som kommer på åttonde plats, var det bara 25 procent som lyssnat.
Ny massmarknad
Om Sverige är föregångslandet är det inte konstigt att svenska musikjätten Spotify storsatsar på poddar och ser det som ett betydande intäktsben framöver.
Med den penetrationen som Sverige uppvisar har poddarna utsikter att bli en ny massmarknadskanal.
Konsultfirman Statista Advertising&Media Outlook bedömer att annonsintäkterna för poddar kommer att växa med runt 10 procent årligen de närmsta fem åren och uppgå till 42 miljarder kronor globalt 2026.
Facebook gör entré
Det enda smolket i bägaren för Spotify, som har den största plattformen för poddar i världen, är att konkurrensen kommer att öka. I dagarna kommer Facebook att lansera en egen plattform.
Det är världens största sociala nätverk och deras entré kommer sannolikt inte att gå obemärkt förbi. Tanken från Facebook är att användarna ska lägga upp och dela de poddar man lyssnar på. Men än så länge härskar Spotify.
Läs mer: BofA undersökning: Riggat för recession – cash is king