Axfood, Orkla och Cloetta. Men inte H&M, Scandic Hotels och Pandox. Så skulle aktieportföljen kunna se ut om man utgick från hur konsumenterna tror sig komma att spendera pengarna det närmaste året.
Så här kommer världens konsumenter prioritera 2022
Mest läst i kategorin
Det är undersökningsföretaget NielsenIQ som via intervjuer globalt har kartlagt vilka varugrupper som kommer få mer respektive mindre av disponibel inkomst.
Sällanköpsvaror och nöjen får stryka på foten
Konsumenterna som deltagit i undersökningen räknar med att inflationen slår igenom på priserna under året. Det gäller för såväl mat som el och vatten.
Räntan stiger vilket också innebär högre räntekostnad för de som är belånade. Det påkallar prioriteringar.
Och då är det de nödvändiga varorna som får företräde medan nöjen och sällanköpsvaror får stryka på foten.
Konsumenter skippar resor och restaurangbesök
Och det kommer bli ganska stora skillnader i konsumtionen mellan varugrupperna, om man får tro undersökningsresultatet.
Exempelvis estimeras att mellan 20–30 procent färre kronor läggs på nöjen, restauranger och resor. Klädinköp nedprioriteras med nästan en femtedel lägre utgifter.
Gymkortet kanske lämnas tillbaka och det blir färre hemleveranser med restaurangmat.
Matkontot blir större
Istället är det mat, el, vatten, utbildning och hemmabion som får en större budget. Störst ökning får matkontot med 23 procent.
Uppenbarligen har konsumenterna fångat upp att matpriserna kommer att stiga i år.
Relaterade artiklar:
Svensk neutralitet dyrt för aktieägare…väldigt dyrt. Dagens PS