Klädjätten H&M kommer att ta marknadsandelar från konkurrenter som inte är lika snabba att ställa om till miljömässig tillverkning. Dessutom kan H&M bli lönsammare med den miljömässiga satsningen som bolaget har initierat.
Så blir H&M till vinnare igen


Mest läst i kategorin
Det är i runda slängar slutsatsen av en analys om H&M som banken SEB nyligen publicerade.
Koldioxidneutral
Banken har analyserat H&M:s miljösatsning där bolaget utfäst sig att redan nästa decennium bara tillverka kläder av 100 procent återvunnet material och med ett avtryck som är helt koldioxidneutralt.
Ingen annan kläddetaljist i sektorn har ett mera ambitiöst miljömål.
Högre marginaler
SEB menar att H&M redan skaffat sig ett försprång på marknaden med de miljarder som investerats i satsningen.
De senaste årens miljöinvesteringar har resulterat i lägre marginaler i nutid men kan generera högre marginaler i framtiden.
Som stöd till analysen hänvisar banken till en rapport av bland annat konsultfirman Boston Consulting Group (BCG).
ESG-favorit
Konsultfirman bedömer att klädtillverkare som använder en cirkulär tillverkningsprocess i förlängningen kommer att få lägre tillverkningskostnader.
Vem hade för några år sedan trott att H&M, med sin slit- och slängmentalitet, skulle bli ett föredöme inom miljön.
Det här kommer ESG-investerare att gilla.