Aktieägare i internetdetaljisterna Boozt och Zalando har haft det tufft i år. Uppgången för e-handel efter pandemin är borta och Zalando prissätts nu till och med lägre än nivån före pandemin.
Överraskning: Negativt år för e-handel
Mest läst i kategorin
Och den här duon är inte ensamma i sektorn. Så gott som alla e-handlare på Stockholmsbörsen har mer eller mindre kollapsat kursmässigt.
Inget lokalt fenomen
Utvecklingen har överraskat såväl analytiker som investerare. Den gängse prognosen var att pandemin gav ett lyft för internethandeln där omställningen från butiker till e-handel skulle accelerera.
Nu blev det inte så. Och det är inte bara ett lokalt fenomen.
E-handel faller 2,5 procent i år
Enligt konsultföretaget Statista Digital Market Outlook Master Template (statcdn.com) är det en global trend i år.
Prognosen har skrivits ned från en uppgång på 10 procent till en nedgång på 2,5 procent. Det är en i alla bemärkelser stor avvikelse.
2022 blir också det första året någonsin då e-handel minskar såväl i absoluta tal och som andel av total detaljhandel.
Tappet för e-handel beror till största delen på leveransproblem
Nu tror inte Statista att fallet kommer att fortsätta för e-handeln. Störningar i leveranskedjan bedömer konsultfirman vara den viktigaste orsaken till tappet 2022. Det problemet ska snart vara löst.
Sedan bedöms e-handel vara tillbaka på spåret med bättre tillväxt än det fysiska butiksnätet.
Relaterade artiklar:
Årets investeringstrend: Rymden. Dagens PS