Det finns all anledning för H&M att ta det här hotet på allvar. På bara några år har kinesiska Shein blivit störst på e-handel av kläder i USA, världens största klädmarknad.
Mardröm för H&M - utmanaren redan störst i USA


Mest läst i kategorin
Det framgår av färsk statistik från detaljistkonsulten ecommercedb. I fjol sålde Shein i USA för över 60 miljarder kronor, vilket var mer än exempelvis e-handelsjätten Amazon och Gap.
Som jämförelse redovisade svenska klädjätten H&M en omsättning i USA, som är H&M:s näst största marknad, förra året på 28 miljarder kronor. Och det var den sammanlagda försäljningen för såväl butik som e-handel.
Blixtsnabb produktion
Det privatägda Shein har genom blixtsnabb design, produktion, leverans och låga priser tagit konsumenterna med storm. Bland annat så skräddarsys erbjudandet till varje konsument.

Källa: ecommerceDB
Bolaget startade så sent som 2008 men värderas redan till över 1000 miljarder kronor enligt den senaste kapitalanskaffningen. Det är mer är femfaldigt högre än börsvärdet för H&M.
Extremt farlig konkurrent för H&M
Schein har all produktion och design i Kina men säljer enbart via nätet över hela världen – och det finns redan en svensk hemsida.
Som vi skrivit om tidigare skrivit om tidigare torde Shein vara en extremt farlig ny konkurrent för H&M och för den delen även de andra traditionella kläddetaljisterna som Inditex och Uniqlo.
Lyckas Shein att bli störst i USA lär de bli störst även på andra marknader.