Det finns all anledning för H&M att ta det här hotet på allvar. På bara några år har kinesiska Shein blivit störst på e-handel av kläder i USA, världens största klädmarknad.
Mardröm för H&M - utmanaren redan störst i USA
Mest läst i kategorin
Det framgår av färsk statistik från detaljistkonsulten ecommercedb. I fjol sålde Shein i USA för över 60 miljarder kronor, vilket var mer än exempelvis e-handelsjätten Amazon och Gap.
Som jämförelse redovisade svenska klädjätten H&M en omsättning i USA, som är H&M:s näst största marknad, förra året på 28 miljarder kronor. Och det var den sammanlagda försäljningen för såväl butik som e-handel.
Blixtsnabb produktion
Det privatägda Shein har genom blixtsnabb design, produktion, leverans och låga priser tagit konsumenterna med storm. Bland annat så skräddarsys erbjudandet till varje konsument.
Bolaget startade så sent som 2008 men värderas redan till över 1000 miljarder kronor enligt den senaste kapitalanskaffningen. Det är mer är femfaldigt högre än börsvärdet för H&M.
Extremt farlig konkurrent för H&M
Schein har all produktion och design i Kina men säljer enbart via nätet över hela världen – och det finns redan en svensk hemsida.
Som vi skrivit om tidigare skrivit om tidigare torde Shein vara en extremt farlig ny konkurrent för H&M och för den delen även de andra traditionella kläddetaljisterna som Inditex och Uniqlo.
Lyckas Shein att bli störst i USA lär de bli störst även på andra marknader.