Bilbranschen har blivit ett getingbo. Det vimlar av nya bilproducenter. I synnerhet kinesiska med eldrivna bilar. Topplistan i Kina för sålda elbilar innehåller exempelvisen ett tjogtal helt nya bilmärken.
Lastbilsrevolution hotar svensk industri
Mest läst i kategorin
Tillgången på riskkapital till elbilsindustrin har varit en förutsättning. Och än så länge har investerarna fått valuta på risktagandet.
Senast tillskottet på aktiemarknaden gjorde elbilstillverkaren Rivian i förra veckan med ett börsvärde på över 1 000 miljarder kronor, det vill säga femfaldigt Volvo Cars värdering.
Lastbilar näst på tur
Lastbilstillverkarna, med svenska Volvo och Scania i täten, har hittills sluppit ny konkurrens. Lastbilar är mer komplicerade, dyrare och har dessutom saknat infrastruktur för annat bränsle än diesel och bensin.
Men nu har riskkapitalet ställt in kikarsiktet på lastbilsbranschen. Det ligger därför nära till hands att tro att vi står inför en lastbilsrevolution och samma kraftig omvandling som bilbranschen.
Homtruck har dusch och tvättmaskin
Den senaste tiden har det också annonserats nya lastbilar från helt nya aktörer. Senast i raden var kinesiska Geely (som också är huvudägare i Volvo Cars) som presenterade sitt bidrag, Homtruck (se bild nedan).
Den ser annorlunda ut och har en massa detaljer som vanligtvis inte ryms i vanliga lastbilar. Eller vad sägs om dusch och tvättmaskin plus en mängd digitala hjälpmedel. Om tre år är det tänkt att ellastbilen Homtruck ska rulla på vägarna.
Ser inte ens Volvo som konkurrent
Det intressanta är att Homtruck marknadsförs av Geely som en utmanare till Teslas ellastbil Semi. Varken Volvos eller Scaninas ellastbilar nämns som huvudkonkurrent.
Likadant lät det när Nikola Motor lanserade sin ellastbilsutmanare.
Lastbilar är navet i industrisverige
För södertäljebaserade Scania och göteborgsbaserade Volvo är det en oroande utveckling. Fler konkurrenter lär komma. Det är likaså oroande för Sverige.
Lastbilar är en paradgren för industrisverige och betydelsen kan inte underskattas. Undervegetation med underleverantörer till Volvo och Scania är enorm.
Einride och Volta
Mitt i den här omvälvningen av lastbilsbranschen finns det dock två svenska lastbilsutmanare, Einride och Volta Trucks. Den senare är visserligen ett brittiskt företag men med svensken Carl-Magnus Norden som grundare, storägare och ordförande.
Einride är backat av bland annat svenska riskkapitalbolaget EQT och med huvudkontor numera i Stockholm. Det spektakulära med Einride är att lastbilen saknar förarhytt och fjärrstyrs.
Det finns fler att heja på än Volvo och Scania.
Relaterade artiklar:
Okänd svensk succé redan värd 13 miljarder. Dagens PS