Nu har den kommit. Rankingen över världens mest värdefulla varumärken. Det är en massiv amerikansk dominans på topplistan. Som alltid.
Ikea och Spotify tar position på viktiga topplistan
Mest läst i kategorin
Trots att det finns både fler kineser och indier. Men det gäller att rikta sig till de köpstarkaste kunderna om man skall rankas högt i den här sammanställningen.
Sverige har två varumärken på 100-listan
Sverige kan stoltsera med två representanter på 100-listan. Det är inga topplaceringar. Streamingjätten Spotify kliver in på plats 99. Ikea ligger 15 pinnhål före på plats 84.
Även om placeringarna är blygsamma är det ändå de enda inslagen från Norden. På topp 10 är det bara två kineser (Tencent och Alibaba) som lyckats tränga sig in bland alla USA-bolag. Listan toppas av Amazon följt av Apple, Google och Microsoft.
170 000 intervjuer
Mätningen utförs av konsultfirman Kantar BrandZ och är en blandning av finansiell data och intervjuer över hela världen. I år har hela 170 000 personer deltagit i undersökningen.
Data är därefter sammanställd av Visual Capitalist på nedan bild.
För investerare är det tabellen längst ned till höger som är intressantast. Den visar vilka företag som har ökat mest. Alltså varumärkesbubblarna. Det borde, om det inte redan ha skett, återspegla sig i aktieutvecklingen.
H&Ms konkurrenter avancerar
Teslas varumärke har haft det största lyftet sedan förra året. Tvåa är den kinesiska sociala appen Tiktok.
Ur svenskt vidkommande är det intressant att H&Ms japanska konkurrent Uniqlo är på snabb frammarsch.
H&Ms andra stora konkurrent, spanska Zara, finns med på 100-listan medan H&M har ramlat ur.
Läs mer:
Det glömda hotet mot H&M:s aktie. Dagens PS