En gång i tiden var talesättet ”som det går för Volvo går det för Sverige”. Då hängde lastbilar fortfarande ihop med Volvo Cars och Volvo var Sveriges överlägset största företag.
En mardröm för Volvo Cars
Mest läst i kategorin
Nu är det separata bolag men Volvo Cars, som numera bilbolaget heter, är fortfarande betydelsefullt med en estimerad omsättning i år på 330 miljarder kronor.
Vad är Lightyear?
I förra veckan kom en symptomatisk nyhet på bilmarknaden. Det var det holländska nystartade bilbolaget Lightyear som annonserade sin andra elbilsmodell vars räckvidd uppges vara 80 mil och kosta 450 000 kronor.
Oligopolet är dött
Det är inte många som hört talas om Lightyear, eller för den delen alla andra nya bilmärken som vuxit upp som svampar ur jorden de senaste åren.
Den strukturerade bilmarknaden med ett dussin stora bilmärken är förbytt till en uppsjö med nya aktörer. Den oligopolistiska bilmarknaden är ett minne blott.
Fler konkurrenter ger lägre marginaler
Bilden nedan från Piper Sandler ger en bra ögonblicksbild av situationen. Den visar på antalet SUV-modeller i Kina. Det finns nu en bra bit över 200 stycken. Och det är bara suvar i Kina.
Industrianalytiker har tappat räkningen på antalet nya modeller som ser dagens ljus. Som företagsekonomin fungerar betyder fler konkurrenter lägre marginaler.
Prispress som salt i såret för Volvo Cars
Som om det inte var nog passade världens största elbilsproducent – Tesla – härom veckan på att sänka priserna med bortåt 20 procent.
Uppenbarligen för att bilarna sålde för dåligt och för att de kunde med hjälp av stordriftsfördelar klara ett lägre pris.
Sämre räckvidd till högre pris
Att marknadsledaren sänker priset så kraftigt är om något ett bevis på en dysfunktionell marknad. Det är inte marknadsledaren som ska sänka priset utan utmanarna.
Det här kommer att undergräva lönsamheten i hela branschen. Volvos elbilar är nu, trots sämre prestanda, högre prissatta än Teslas bilar.
Och det gäller för de flesta andra elbilstillverkare också.
Tur för Sverige
De flesta bilproducenter har aviserat högre försäljning och bättre marginaler framöver. Så är fallet för Volvo Cars. Det lutar mot det omvända.
Det är nog tur att Volvo Cars inte väger lika tungt längre för Sveriges ekonomi.