Det är inte lätt att hitta något positivt med de extrema värmeböljor som vällt in över Europa. Men det finns faktiskt ett svenskt företag som kan få lite medvind av den här miljömässiga katastrofen – Electrolux.
Electrolux vinnare på värmebölja
Mest läst i kategorin
Vitvarubjässen Electrolux må vara mest känd för dammsugare och tvättmaskiner. Men produktrepertoaren är bred och innehåller även varumärken för luftkylning, eller aircon som det benämns i dagligt tal. Och det är här det blir intressant.
1,9 miljarder enheter
Enligt det internationella Energirådet (IEA) så finns det redan idag 1,9 miljarder enheter för aircon i världen. Det känns som en väldig hög siffra med tanke på att det finns åtta miljarder människor på jordklotet. Men värre ska det bli.
Snabbast växande
IEA prognostiserar nämligen att det om 27 år kommer att finns 5,5 miljarder aircon i världen. Tillväxten av antalet aircon kommer att utgöra den största ökningen – 37 procent – av elkonsumtion i världen fram till 2050, enligt IEA. Det är exempelvis mer än alla andra hushållsapparater tillsammans.
Snart storsäljare för Electrolux
Det kommer att bli en utmaning för världen att hantera den här nya energitjuven. För Electrolux är det dock en möjlighet. I dagsläget är inte Electrolux försäljning av aircon lika stor som för dammsugare. Ännu. Electrolux tillhör heller inte de fem största tillverkarna i världen av luftkonditionering för konsumenter. Asiatiska tillverkare dominerar. Delvis en följd av att Kina är den största marknaden.
Men om IEA får rätt, och Electrolux spelar sina kort rätt, så kommer produkter för avkylning av luft snart kunna vara en storsäljare för Electrolux. Den enes död, den andres bröd.