Hört talas om Shein? Förmodligen inte. Men det här kan bli den jobbigaste konkurrenten hittills för klädjätten H&M att brottas med. Det kinesiska klädbolaget har redan en värdering, enligt Crunchbase, på cirka 1 000 miljarder kronor och är den fjärde högst värderade onoterade startupen i världen.
Ännu en ny utmanare till H&M - med rekordvärdering
Mest läst i kategorin
Som jämförelse är H&Ms börsvärde 190 miljarder kronor.
Zalando ändrade spelplanen
Nu är inte konkurrens en ny företeelse för H&M. Från att ha varit nästan ensam i sin nisch (modekläder till låga priser) strömmade konkurrenterna till efter millennieskiftet.
Spanska Inditex – som äger Zara -, brittiska lågprisjätten Primark och japanska Uniqlo är några. Sedan kom tyska e-handelsjätten Zalando och ändrade hela spelplanen.
Redan svensk sajt
Shein är som Zalando en e-handlare men med egen kollektion. För de som vill stifta bekantskap med Shein så finns redan en svensk seit SHEIN Picks | SHEIN SE .
Eftersom det är kinesiskt och onoterat så är informationen kring bolaget knapphändigt. Men en och annan analys har gjorts av investmentbanker, bland annat kinesiska Zhongtai Securities.
Hypersnabba
Kläderna är billiga och moderiktiga men det som imponerar är farten. Enligt analytikerna tar det bara fem dagar från design till att kläderna ska vara färdigproducerade hos någon av de 500 leverantörerna.
Zara, som tidigare var bäst i klassen, har två veckor som mål. Missar leverantören deadline åker de ut. Shein kan med sin hypersnabba produktionsapparat snabbare än alla andra anpassa utbudet efter efterfrågan och nya modesignaler.
H&M måste springa fortare
Det här är helt annorlunda från H&Ms infrastruktur och körschema. Ska H&M kunna konkurrera med Shein så krävs sannolikt en ombyggnation av bolaget. Aktieägare i H&M får hoppas att ledningen är alert och hinner med.
Relaterade artiklar:
H&M-rival klättrar på börsen. Dagens PS